Na dovolené jsem se po dlouhých letech vrátil k staletími osvědčené technologii. Ke klasické papírové knize. Jak se mi kniha líbila, se dozvíte na následujících řádcích.

Jde o druhou knihu autora Andyho Weira.Který je autorem bestselleru Marťan. Autor se tentokrát pustil do sci-fi trihlleru z nedaleké budoucnosti, ve které lidstvo vybuduje město na měsíci. Město ve kterém je vše trochu jinak. Přece jen nenachází se na povrchu země, ale měsíce. Život zde se zde řídí podle jiných než pozemských pravidel.

Kniha autora Anedyho Weira

Hlavní postava jménem Jazz Bashara. Většina přátel a známých ji však oslovuje Jazz. V měsíčním městě žije od svých šesti let. Kdy emigrovali na měsíc se svým otcem. Ten byl na výchovu sám a tak se to projevilo na složitosti jejich vztahu i na celkové cestě, jakou se vydala hlavní hrdinka. Ta se v průběhu dospívání rozhodla od odtce utéct a proplétat se jediným městem svého druhu v naší sluneční soustavě podle svého.

Nakonec se díky schode náhod dostane k práci, která ji sedí nejvíce. Stane se z ní profesionální pašeráčka. Díky svým kontaktům tak může nenápadně a mimo sytém na měsíc pašovat náklad, který se do tohoto specifického města normálně dostat nemůže. Díky oficiálnímu zaměstnání jako doručovatelky se tak dostává k příležitosti, jak přestat v měsíčním městě živořit a začít žít.

Útěkem od otce a postavení na vlastní nohy v městě, kde nemůžete bez skafandru opustit ochranu základny totiž nic není levné. A obyčejná vlastní toaleta či prostornější místo, kde složit hlavu je luxus, na který zdaleka každý obyvatel nemá. Když se Jezz naskytne možnost získat velkou část peněz na změnu ve svém životě, rozhodne se vše vsadit na jednu kartu. Porušit své zásady a vydat se lepšímu životu naproti. Tím však odstartuje nejednu katastrofu za druhou.

To by tak ve zkratce bylo o ději této zajímavé knihy. Autor velmi působivé vykresluje nejen trable hlavní hrdinky, ale také život a pravidla, kterými se cele vesmírné město řídí. Dozvíte se tak o zákonech systému trestů o křehké rovnováze, na kterých tento jedinečný ekonomický svět stojí. Jak jsem psal na začátku, jde o první klasickou knihu, kterou která není učebnici či manuálem po velmi dlouhé době, do které jsem se zakousl a dočetl jí. Už to je z mého pohledu jistá známka kvality. Jako další můžeme brát fakt, že autor již svůj bestseller má a tato kniha se kvalitativně velmi blíží i když jde o trochu jiný styl. Jako poslední možnost, jak k knize nahlížet je pak fakt, jak si samotná kniha vede v hodnocení samotných čtenářů. Aktuálně má na internetu průměrnou známku 75–78%. Já osobně knize dávám 90%. Pokud Vás sci-fi baví, rozhodně čtení alespoň zkuste. Nejedná se rozhodne o lacinou detektivku v sci-fi kulisách, ale o propracovaný popis světa, který kdo ví, někdy opravdu vznikne.