Internet je plný posměšných historek na téma řízení motorových vozidel. Obzvláště je pak zmiňováno řidické umění slečen a dam, jakož to terč posměchu. Do jisté míry je to zapříčiněno i ješitností nás chlapů, kteří se neradi porovnáváme v řízení s ženami. Ano, ženy totiž na rozdíl od chlapů řídí odlišně. Né hůře , né lepe, ale úplně jinak. Udělám si tedy dnes srandu sám ze sebe a popíši Vám, jak jsem si já zaměnil brzdu s plynem a pak jsem, jen ztuhle sledoval jak se blíží čas střetu.
Je to více jak týden, kdy jsem dorazil k bratrovi na dílnu na kus řeči. U něho na dílně je obvykle zaparkovaná i čtyřkolka, kterou má majitel dílny pro své syny. Ten den, ale nestála v dílně a tak jsem se bratra ptal, kde je. Byla jen vytlačena z dílny, aby měli na dílně trochu více prostoru a tak se mě bracha hned zeptal, jestli se chci projet. Nebylo by to porvé, co bych na ní sedě,l ale řekl jsem že ne. Bracha mi na očích, ale poznal, že uplně rozhodnuty nejsem a v dobré víře mi ji tedy nastartoval a řekl ať se projedu. Napodruhé jsem již odolat nemohl a tak jsem nasedl na nastartovanou čtyřkolku a začal jsem se prohánět po uzavřeném areálu, kde nehrozí žádná kontrola policie nebo nehoda z účastníky normálního silničního provozu.
Areál ovšem není velký, na takové to domácí blbnutí ovšem bohatě postačuje. Z předchozího poučení jsem věděl, jak se tento stroj ovládá a začal jsem si jezdit jen tak po areálu. Po chvíli jsem dojel na okraj areálu a vydal jsem se tedy po otočce na druhý konec. Areál je cca obdélníkového tvaru, takže se dají dělat z jistou mírou představivosti, ovály. Při jízdě je tedy nutné, stroj dvakrát otočit. No a právě při druhé otočce se mi povedlo čtyřkolku nabourat.
Dojížděl jsem do místo, kde se dá stroj otočit a místo, abych ubral plyn, tak jsem jej přidal. Vzhledem k tomu, že čtyřkolka je udělaná do terénu, je docela živá a při přidání plynu tedy začala velice ochotně zrychlovat. V tu chvíli jsem ztuhl a ve snaze zabrzdit, jsem zmáčknul brzdu na řidítkách. Bohužel jsem neubral plyn a držel jsem rukojeť plynu pořád v polozde, kdy začala zrychlovat. S přibližující se betonovou překážkou a s čtyřkolkou, které nechtěla brzdit, ale jen zrychlovat, jsem ztuhl a už pouze čekal náraz.
Najel jsem do betonového pilíře, který byl na zemi a tem jsem nárazem posunul o několik desítek centimetru. Díky kinetické rychlosti i tomu, že se betonový hranol otočil silou nárazu, zůstala čtyřkolka stát otočená o 90 stupňů, ze svého původního směru, právě na oné betonové překážce.
Když jsem si uvědomil, co se vlastně stalo, že stále sedím na čtyřkolce, které chcípl motor a je na betonovém kvádru, na kterém leží spodkem čtyřkolky, kdy všechny kola jsou ve vzduchu, začal jsem zjišťovat co se stalo. Čtyřkolku jsem sundal z betonu na zem a chtěl jsem ji odtlačit k bratrovy, ať se koukne, co jsem vlastně způsobil. Po odstranění stroje z bednového kvádru, jsem zjistil, že ze stroje kape brzdová kapalina, že je ohnutý zadní plech kryjící řetěz k zadním kolům a že čtyřkolka nezatáčí do jednoho směru. Než jsem stihl stroj odtlačit k brachovy, tak mi šel brácha naproti, aby zjistil co se děje, Bylo mu totiž podezřelé, že je okolo dílny dlouho klid. Když se dozvěděl, co se stalo, první se smál, pak ovšem začal s opravou. Nasadil vyskočenou hadičku brzdové kapaliny a pomohl mi stroj odtlačit k dílně, aby se podával, co jsem svým řidičským uměním vlastně způsobil.
Měl jsem na sebe vztek, jelikož to byl stroj, který mi nepatřil a přidělal jsem práci bráchovi. Navíc jsem netušil, jak to vlastně vezme majitel stoje a do toho jsem ani nevěděl, co jsem vlastně všechno zničil.
Po sběžném ohledání bracha s majitelem stroje zjistili, že jsem nárazem ohnul vnitřní plech, ve kterém je spojené řízení. Stačilo jej tedy pomoci přesně vyměřené síly a dostatečně dlouhého a silného kusu železa opět vyrovnat. Ukázalo se, že to ale není jediný problém, který jsem způsobil a že se mi podařilo ohnout i držák, ve kterém jsou táhla řízení přímo na tyči řízení. Při diagnostice dokonce přišli i na to, k čemu je druhý klíč a to, že se dalo řízení stroje zamknout a tím zabránit neoprávněné manipulaci s čtyřkolkou. Toto zjištění bylo ovšem již zbytečné, protože jsem nárazem poškodil tvar natolik, že již zamknout nelze.
Bylo tedy nutné čtyřkolku rozebrat a celou tyč řízení vytáhnout, aby bylo možné držáky, které se zdeformovaly, opět vyrovnat. Než byla tyč řízení opravena měl jsem pořád na mysli i to, že jde o čtyřkolku z Číny a tedy že v Číně není materiál to co by měl být a proto došlo k takové deformaci. Jakmile ale bratr vytáhl celou tyč řízení ven a snažil se ji opět vrátit do původní polohy, nestačil se divit kolik materiál vydrží ran kladivem a nevěřícně začal tvrdit že to musela být opravdu rána, když došlo k takovému zdeformování tak pevného kusu železa.
Po vyrovnání řízení následovala jen kompletace čtyřkolky. Nové seřízení kol a poté testovací jízda. Vše bylo opraveno cca do dvou hodin, ale dobře mi moc nebylo ani poté co se opravená a funkční čtyřkolka vrátila na své místo v garáži. Ono kdyby to byl můj stroj, troufám si tvrdit, že bych si to asi nespletl a pokud ano, zase tak by mě to nevadilo. Pokud ale máte něco půjčené a to poškodíte štve to mnohem více alespoň mě. Má záměna plynu z brzdou tedy nakonec skončila jen zaměstnáním bratra na dvě hodiny a pár vtipných historek, že se mi povedlo něco co ještě nikomu přede mnou ne.
Majitel vzal celou věc s přehledem a tak chci poděkovat jak bratrovi za opravu, tak i majiteli stroje za trpělivost. Se mnou je hold někdy potřeba více než by si člověk na první pohled myslel.
Mohlo by Vás zajímat
harry
2012-05-04 15:53:44zajímavá story … to, že sis spletl brzdu s plynem se prostě stane a ještě na takovém stroji, hold je to asi nezvyk :-) jinak gratuluji k úspěšné opravě a že nebylo nutné dělat nějaké extra věci navíc … no a nakonec ses aspoň projel ne ? :-DDDD
sokorka
2012-05-04 18:40:41no aspoň, že se nikomu nic nestalo :-) A mě se smál, když jsem se učila řídit :-D
Vložit komentář
* - vyžadované údaje. RSS kanál s komentáři