Protože si rád hraji s pájkou a stavím si všelijaké obvody, tak jsem z recese dostal jako vánoční dárek stavebnici blikajícího vánočního stromečku. Jak tato stavebnice vypadá, jak se staví a oplatí se ji vůbec pořizovat?

kompletní seznam součastek

Vzhledem že stavebnice byla objednána z Číny, je cena této hračky docela úsměvná. Na portále ebay ji lze s poštovným pořídit za cca 100 kč i s dopravou. Stavebnice dorazila v klasické čínské obálce, kde obalená pěnovou ochranou byly zabaleny v sáčku všechny elektronické díly a plošné 3 spoje. Přesněji sada obsahovala 2 desky stromečku, 1 desku podstavce. Dále 13 odporú, 6 kondenzátorů, 6 tranzistorů, a 12 led diod ve třech barvách. Tlačítko, konektor na USB kabel a USB kabel sloužící k napájení celého stromečku.

Nic více v balení nedorazilo ani jednoduchý návod, ani schéma zapojení. Po drobné kontrole jsem zjistil, že všechny tranzistory jsou stejné, všechny kondenzátory také, jen odpory měly podle barevného značení odlišné hodnoty. Nevím, zda se do mé sady přimíchaly jiné nebo některé měli mít jiné hodnoty. Na obrázcích na internetu je totiž stavebnice vybavena všemi odpory o stejných hodnotách. Zde jsem se trochu zarazil, protože ač jsem majitelem starého a pro mě scela dostatečného multimetru, tak mi na něm nefunguje odporové měření a tak jsem si nemohl jednoduše změřit, co za odpory vlastně mám. Také podle značení na odporech jsem trochu tápal, protože barevné značení nebylo moc kvalitní.

pohled na dvě desky stromečku jedna je již osázená součástkami

To byl však jen jediný zádrhel. Součástky byly všechny, počet seděl a to kam která součástka patří a jak, bylo jasné z připravených desek s plošnímy spoji. Dal jsem se tedy do pájení součástek. Ksestavení je potřeba vlastnit pájku, kalafunu a cín, aby bylo možné vše zkompletovat. To je však asi docela jasné, pokud si člověk objedná elektronickou stavebnici. Vzhledem k tomu, že já jsem stavebnici dostal, jsem netušil, jak má vypadat a tak sjem se dal do skládání po svém. Diody jsem si na plošný spoj umístil tak jako jiné součástky, takže jsou vidět jen z předního pohledu na plošný spoj.

pohled na desku osázenou součástkami

Po kompletaci a odzkoušení první desky stromečku jsem si přišel na to, že diody jsem napájel špatně, protože jejich svit půjde velmi špatně vidět z boku. Druhou polovinu jsem tedy diody již napájel tak, aby přečnívaly ze stromečku a byly jasně vidět ze všech směrů. Po kompletaci i druhé desky se díky výřezům zasunou obě desky stromečku do sebe a poté se připájí ke spodní desce. Na ní je ze spodní části umístěn plastový držák na tři AA baterie. Na desce také najdete konektor na USB kabel, který se stará o napájení stromečku bez nutnosti použít baterie a také vypínač, kterým se celý stromeček dá vypnout nebo zapnout.

pohled na hotovou stavebnici

Nakonec výsledek nevypadá tak špatně, ani když jsem do první desky osadil led diody špatně. Co mě trápilo více, je fakt, že díky rozdílným odporům mi bliká stromeček na druhé desce znatelně jinak. Deska s plošnými spoji je zpracována vcelku precizně, všechny díry na součástky jsou správně provrtané a složení celé stavebnice tak nezabere příliš mnoho času. Vše je vlastně velmi jednoduché, a pokud si dáte pozor na osazení součástek správně, tedy na polaritu kondenzátoru, správnost tranzistoru a polaritu led diod, po chvíli máte na stole funkční blikající hračku, která by nikdy nefungovala, bez trochu vašeho přičinění.