Nejednomu motoristovy se někdy stane, že mu po cestě dojde benzín. Potom musí buďto na benzínku auto odtlačit, nebo se vydat pro benzín s kanystrem. Já měl s maluchem příhodu poněkud jinou. Na benzínku jsem normálně přijel, od pumpy jsem už ale auto tlačil.
Chvátám si tak po cestách, když mě napadlo, že do svého plechového miláčka natankuji. Zajel jsem proto k benzínce, abych potřebné palivo doplnil. Zastavil jsem si u stojanu vypnul motor a šel doplnit benzín. Po doplnění jsem zašel zaplatit a cestou od pokladny jsem již jen sledoval, jak se za mým plechovým miláčkem již tvoří menší fronta nervózních motoristů.
Pečlivě jsem odemkl auto a nasedl. Otočil kličky od zapalování a
zatáhl za lanko ručního startéru. On můj maluch byl přece jen starší
kousek a tak auto ještě nedisponovalo nadstandartním elektrickým startérem.
Startoval se tedy pomocí mechanického lanka. Lanko přitáhlo kotvu startéru
ke kontaktům z baterie a tím startér roztočil motor.
Jakmile jsem ale za lanko zatáhl ozval se jen zvuk, který připomínal že
něco nebude v pořádku. Lanko totiž pod tíhou dní, ve kterých bylo
v provozu, vypovědělo službu a konec, který byl v části u startéru
nalisován a seděl v táhle, se odtrhl. Po pár pokusech, kdy jsem nechtěl
věřit, že bych od stojanu neodjel, jsem s páčkou zkoušel hýbat. Bylo ale
velmi zřetelně cítit, že páčka neklade žádný odpor a tedy, že je lanko
někde přerušeno.
K údivu všech motoristů za mnou, jsem tedy z auta vystoupil, otevřel okénko, abych dosáhl na volant a auto jsem od tankovacího stojanu odtlačil. Jakmile jsem auto odtlačil dostatečně daleko od stojanu, abych ostatním motoristům nezavazel, vytáhl jsem mobilní telefon a zavolal jsem bratra, aby mi pomohl, že jsem na benzínce a nemůžu odjed.
Bratr sedl na kolo, tehdy ještě neměl papíry ani věk na řidičák, bylo mu něco okolo 16 let, a dorazil. Vytáhl z oblasti motoru smetáček, který jsem tam vozil. V kufru na něj nebylo místo a tak byl uložen v kapse na konci auta. A pomocí smetáčku a trocha míření se trefil na mechanické táhlo startéru, aby auto nastartoval. Poté už jsem autem dorazil domu, kde mi lanko bratr vyměnil.
Od té doby jsem věděl, že na nastartování nemusím používat pouze táhlo v kabině, ale že lze motor nastartovat pomocí speciální techniky míření dřevěného konce smetáčku přímo na startér. Bez bratra bych s autem tehdy nikam nedojel. Mechanik se ale hodil vždycky, protože každá jízda s tímto mechanickým ořem pro mě byla výzva. Nikdy jste nevěděli, kam dojedete nebo co se Vám po cestě pokazí.
Mohlo by Vás zajímat
sarka
2015-06-25 19:22:35jo vzpomínky to byly časy
Vložit komentář
* - vyžadované údaje. RSS kanál s komentáři