Minule jsem Vám představil zajímavou a graficky velmi povedenou hříčku z dílen slovenského studia Lonely Troops. Po dohrání jsem panu Kurčíkovi napsal email, ve kterém jsem se zeptal na pár maličkostí z vývoje hry. K mému překvapení mi pan Kurčík, programátor studia Lonely Troops, velmi ochotně odpověděl. Následovala z mé strany další smršť otázek, ve které jsem se ptal na zajímavosti okolo jejich posledních dvou her. Pan Kurčík souhlasil se zveřejněním rozhovoru na těchto webových stránkách, našel si čas a na všechny mé otázky odpověděl.
Moc o vašem studiu nevím, tak můžete Vás trochu představit?
Sme malé štúdio zo Slovenska, so sídlom v malebnej dedine Halič, pri Lučenci. Náš tím tvoria len dvaja ľudia, bratia Jaroslav a Tomáš. Vývoju hier sa venujeme už viac ako desať rokov. Vždy nás bavili počítačové hry a tak sme postupne prešli od ich hrania k samotnej tvorbe. Vzhľadom na to, že sme malý tím, zameriavame sa len na vývoj nenáročných hier.
V jakém prostředí jste Vaši hru vyvíjeli? Vše jste si programovali sami nebo jste využili nějaký herní engine?
Pre naše hry máme naprogramovaný vlastný jednoduchý 2D „engine“. Programujeme ho v jazyku Pascal a používame vývojárske prostredie Lazarus.
Pascal je dost netypický programovací jazyk na hry, většinou se spíše používá na výuku programování dle mých informací, proč jste se rozhodli právě pro Pascal?
Máte pravdu. Väčšina programátorov pracuje v C++ alebo používa skriptovanie v hotových enginoch. Ja som začínal programovať v Basicu na Ditaktiku M, neskôr som programoval aj v assembleri. Keď som prešiel na PC, skúsil som Pascal a zapáčil sa mi. Jeho výhodou je skvelá zrorumiteľnosť a prehľadnosť zdrojového kódu. Vďaka populárnemu vývojovému prostrediu Delphi, sa postupne Pascal zmodernizoval tak, že v ničom nezaostáva za inými jazykmi. Som s ním spokojný.
Existuje dnes spousta vývojových prostředí na hry, vyvíjel by jste vaší hru znovu stejnou cestou, tedy vaším vlastním jednoduchým enginem?
Asi áno. Už viackrát som skúšal hotové enginy ale žiadny ma veľmi nezaujal. Pre začiatočníka je ale hotový engine lepšou voľbou.
Narazili jste během programování na nějaký problém a museli jste vymyšlený koncept hry předělávat?
Áno. Keby ste videli rannú verziu Hero of the Kingdom asi by ste ju nespoznali. Hry sa nevyrábajú, ale vyjvíjajú. Keď nie sme s niečím spokojní, tak to zmeníme. Častokrát nakoniec vznikne dosť odlišná hra, než sme si pôvodne predstavovali.
Prototyp
Skutečný obrázek ze hry.
Podle vašich stránek je Váš tým pouze o vou lidech. Je pravda, že jste hru vyvíjeli pouze vy?
Áno, sme len dvaja bratia a takmer všetko robíme sami. Ja pracujem na programe a zvukoch a môj brat Tomáš robí grafiku. To, čo nedokážeme urobiť vlastnými silami (najmä hudba), si jednoducho licencujeme.
Kdybyste měl zhodnotit a znovu se pustit do vývoje hry, šel byste do toho znovu nebo byste udělal něco jinak?
Šiel by som do toho znova. Samozrejme, vyvaroval by som sa chýb a zlých rozhodnutí, ale to sme už v hypotetickej rovine. Jednoducho si neviem predstaviť, že by som robil niečo iné.
Byla hra vyvíjena přímo Slovensky či Česky, nebo jste ji první psali Anglicky a poté byla následně lokalizována?
Interface a editor robíme priamo v angličtine, lebo má jednoduché a zaužívane slová. Naopak, dlhšie texty (samotný príbeh hry) sú písané v slovenčine a neskôr preložené do angličtiny. Nie sme veľmi jazykovo zdatní, takže preklady nám robia cudzí ľudia alebo firmy.
Plní příjem ze hry alespoň částečně vaše očekávání, když se poohlédneme na to, že jde hru prodávanou za velmi příjemnou cenu.
Séria Hero of the Kingdom splnila naše očakávania. Dokáže nám zabezpečiť slušné živobytie.
Co Vás vedlo k nápadu vytvořit jednoduchou ovšem originální a graficky velice pěknou hru na hrdinu?
Predchádzajúca hra nebola úspešná, tak sme potrebovali vytvoriť niečo nové, úplne iné a originálne aby sme mali nejakú výhodu v silnom konkurenčnom prostredí. Musela to byť jednoduchá hra, lebo zložitejšiu by sme nezvladli. Skúsili sme skombinovať viaceré zábavné žanre a vyšlo to.
V druhém dílu se moc návazností na jedničku nevyskytovalo, snad až na jediný dialog, kterého jsem si všiml. Hodláte to ve třetím díle trochu změnit a děj trochu provázat? Nebo bude mít další díl zase úplně jiné lokace ?
Trojka sa bude odohrávať v úpne inom prostredí a nadväznosť na predchádzajúce diely bude opäť len symbolická. Chceme využiť tematiku hôr, podzemných miest, baní, trpaslíkov.
V digitální distribuci Steam sbírají oba díly vaši hry velmi pozitivní recenze. Jak vnímáte zpětnou vazbu od vašich fanoušku ?
Veľmi nás teší, že si naše hry našli toľko fanúšikov. Povzbudzuje nás to do ďalšej práce.
Nedá mi to se nezeptat. V obou dílech je v menu lokace, která se ve hře normálně navštívit nedá, jde o hratelnou lokaci nebo jde pouze o menu a do lokace z menu se hráč nemůže dostat?
Je to len pozadie pre menu.
Jakému projektu se aktuálně věnujete?
Momentálne nás zamestnáva portovanie nášho enginu na Linux, Mac, iOs a Android. Chceme, aby naše hry boli dostupné aj na tabletoch, keďže to je súčasný trend hrania nenáročných hier.
Kdy plánujete vydaní třetího dílu Hero of the Kingdom III?
To netuším. Ešte sme na tom nezačali pracovať. Prioritou je to spomínané portovanie na ostatné platformy. Vždy pracujeme na hre až do momentu, kedy sme celkom spokojní, takže u nás neplatia žiadne termíny. Hru vydávame, až keď je hotová.
Hrajete sami také nějaké hry, které Vás nejvíce bavily?
V poslednom čase takmer vôbec nehráme. Máme veľa práce a okrem toho aj rodinu. Možno tak dva-krát do roka. Ja osobne som fanúšikom sérií Half-Life, Fallout, The Elder Scrolls. V minulosti som veľa času strávil nad statégiami ako X-COM a Civilization.
Moc děkuji za Váš čas a ochotu odpovídat na mé otázky přeji Vám i Vašim hrám aby si našli cestu k co největšímu množství spokojených hráčů. Také velice děkuji za poskytnuté obrazovky vývojového prostředí a zdrojového kodu stejně tak jako obrazovku z prototypu.
Zajímavé odkazy
Oficiální stránky Lonely Troops
Crazy
2015-05-13 10:23:23Užasný článek a rozhovor … jen tak dá ijáčku :-)
Vložit komentář
* - vyžadované údaje. RSS kanál s komentáři