Tak se mi u další Octávie rozblikala kontrolka žhavení. A tentokrát jsem opravdu poznal, co znamená, když řídící jednotka přepne režim auta do nouzového režimu.
Psal se rok 2011, když se mi poprvé na přístrojové desce naší jedničkové Octavie rozsvítila kontrolka žhavení. Už tehdy jsem se dočetl, že by se měl motor přepnout do nouzového režimu, který slouží jen k dojezdu do servisu. U naší stařičké Octavie však „přepych“ nazvaný nouzový režim nebyl a tak se s blikající kontrolkou dalo jezdit vesele dál, než automechanik a náš rodinný přítel zjistil, že na vině je palivové čerpadlo. Téhda se celý motor značně chvěl, ale jinak se dalo auto normálně používat a dočasně šlo problém řešit kvalitnější naftou. Více v článku už mi nebliká kontrolka žhavení rok 2011
Letos jsme stařičkou téměř dvacetiletou Octavii I vyměnili za mnohem mladší Octavii II. Po pár měsících používání jsem zjistil, co že je to ten nouzový režim o kterém jsem kdysi četl. Na přístrojové desce se totiž znovu rozblikala žlutá kontrolka žhavení a v tu chvíli se auto rozhodlo mi ukázat, jak by se s ním jezdilo, kdybych měl omezeny otáčky jen na 2000 za minutu a odpojené turbo. A popravdě to vůbec není zábava.
Kdejaký kopec se totiž normálně pomalu nedá vyjet. Auto netáhne, a pokud podřadíte, aby zrychlilo otáčky motoru, okamžitě elektronika stáhne pod dva tisíce. Bylo na čase urychleně zajet do servisu a nechat u auta zkontrolovat paměť závad, co že se to vlastně v motoru děje a co že se to elektronice nelibí. Testy probíhaly dva. Nejprve se do paměti závad zapsala i informace o neúspěšném čištění spalin a také chyba 7343, která dle informací na internetu má z 90% spojitost s problematickým ERG ventilem. Po smazání paměti závad a načtení opětovnou indikaci blikající kontrolky žhavení bylo jasné, že se řídící jednotce nelíbí EGR ventil. Chyba 7343 totiž v řídící jednotce byla znovu.
Co je ERG ventil a co vlastně v autě dělá? Vzhledem k neustálému tlaku na ekologii a snížení množství spalin vypouštěných do ovzduší, jsou dnes moderní naftové, ale i některé benzínové motory vybaveny regulací spalin označující se zkratkou EGR (Exhaust Gas Recirculation). Tato regulace vezme část spalin vystupující z motoru a vrátí je zpátky do motoru společně s čistým vzduchem. Moc pěkný popis funkce ERG ventilu najdete na webu Auto.cz. Jedná se tedy jen o zařízení, které má dopomoct menšímu znečišťování ovzduší. Ve starších autech tento zelený bazmek šlo odpojit. Bohužel u moderních aut je pevně svázán z řídící jednotkou motoru, a pokud nefunguje správně, řídící jednotka natolik omezí výkon, že se s autem bez opravy jezdit nedá.
Samozřejmě pokud nějakým zařízením prochází spaliny, je jen otázkou času, kdy se natolik zanese, že přestane bezproblémově fungovat a to je také přesně to co se stalo v případě mého auta, jehož tachometr se blíží 160 000 najetých km. Nový ventil není zrovna levnou záležitostí a na internetu koluje spoustu návodů, jak jej pouze vyčistit a vrátit jej zpět do auta. Nicméně když jsem si prohlédl co je vše nutné demontovat, aby šel jen tento ventil z auta demontovat, dal jsem za pravdu automechanikovi, že zde nemá smysl experimentovat a pokoušet se ventil vyčistit, ale rovnou jej vyměnit. Jsem zvědavý, jestli budu muset ventil znovu vyměnit po dalších 160 tisících ujetých km. Aktuálně si užívám jízdu bez blikání kontrolky s výkonem i s novým EGR ventilem.
Mohlo by Vás zajímat
Konečně mi na přístrojové desce mé Octavie nebliká kontrolka žhavení
Vložit komentář
* - vyžadované údaje. RSS kanál s komentáři