Je pravdou, že audioknih Jana Eyrová je opravdu spousta. Na Audiolibrixu jsem našla 2 v české verzi. A 4 ve verzi anglické. Na Audiotéce 2 v české verzi a 2 ve verzi anglické. Na Alza media jsem našla pouze mnou vybranou, kterou mluví Marta Vančurová. Všude stojí 199Kč a anglické verze 99Kč. Já po registraci na Audiolibrixu dostala slevu a celá kniha mě tak vyšla na 120Kč.

Obrázek

Musím říct, že na hlas Marty Vančurové, jsem si musela zvykat.Zpočátku mi její hlas přišel dost zvláštní, ale na konci knihy jsem již měla pocit, že to ona je opravdová Jana Eyrová. A soudím, že to svědčí o jejím úžasném výkonu.
Kniha se řadí ke klasice. V této kategorii ji i naleznete. Je to román z pera Charlotte Brontëové, která by měla být sestrou Emily Brontëové, která napsala Na větrné hůrce Českého rozhlasu je z roku 1997.

Obrázek

Příběh pojednává o mladé dámě, která žije u tety a nemá tam život vůbec lehký. Po nějakých neshodách je poslána do školy pro dívky, kde byly otřesné životní podmínky. Ve škole proto bylo změněno vedení, bohužel až po letech. Navíc Jana tam přišla jakoby s cejchem lhářky a dle toho se k ní i chovali. Cejchu byla časem zproštěna a našla si zde i přítelkyně. Po skončení školy zde Jana zůstala ještě asi 8 let jako učitelka. Po těchto letech uznala, že by měla změnit ovzduší a podala si inzerát. Tím se dostala do rodiny pana Rochestera k malé Adélce.

Zde zažívá poprvé vlídné zacházení a i přes nerudnost pána domu je ji dobře. Najde si cestu k malé Adélce i k hospodyni. Jenže je zde i nějaké tajemství. Podivné rány, zoufalé výkřiky a strašidelný smích, které Jana v noci slýchá, rozhodně nejsou jen výplody fantazie. Objevuje se tu i podivná švadlena Poolová. Jany se zmocňuje zvláštní pocit. Postupem času se však její vztah s panem Rochestrem prohloubí a dojde zde i žádosti o ruku. Jana zažívá opravdové štěstí. K tomu ještě umírá její teta a Jana zjišťuje, že má rodinu a to movitého strýce. Jenže ve svatební den zjišťuje před oltářem, že její milý je již ženatý a jeho žena vlastně bydlí s nimi. (Zde jsem si vzpomněla, že jsem kdysi viděla kousek filmové adaptace) Nezbývá jí než prchnout úplně s holýma rukama. Pár dní spí pod širákem a hladoví, až se dostane do rodiny Diany, Jana a Marie o který se později dozví, že jsou příbuzní. Zde zůstává a dále se vzdělává. Pomáhá Janu Křtiteli s pomocí bližním a stává se z ní učitelka ve zdejší dívčí škole. Jan Read ji také požádá o ruku. Janu to však táhne pořád za panem Rochestrem. Nakonec se za ním vydá. Nalezne ho však slepého a zmrzačeného.

Obrázek

Celá kniha má 6h a 7minut. Každou kapitolu odděluje hudba. Na Alza media je asi dvou minutová ukázka z doby, kdy Jana byla u Readový, tedy u tety. Stejná je i na Audiotéce, ale zde má 30minut.

Obrázek

Má také vysoké hodnocení. Na Audiolibrexu 9,5 z 10. Na Alza media pouhých 4,5 hvězd – zde hodnotili pouze 2 lidé. Na audiotéce v průměru 5 hvězd. Já za sebe musím říct, že se mi líbila o chlup víc, než Na větrné hůrce. Ještě mě pobavilo, že kniha je 9. nejstahovanější knihou pro děti a mláděž.