Dnes tady pro Vás mám recenzi na velmi těžkou knihu. Knihu plnou násilí bolesti a hrůz zasazenou do období druhé světové války. Jak se mi kniha líbila, se dozvíte na následujících řádcích.

Audioknihu jsem pořídil poté, co jsem navštívil jeho zfilmovanou verzi, která se v době premiéry těšila nemalé publicitě. Film trvající více jak 3 hodiny se pokusil přenést na filmové plátno audioknihu o délce téměř devíti hodin, a tak mě zajímalo co vše je v příběhu jinak.

Hlavní postavou je chlapec židovské národnosti, který je rodiči ve strachu odeslán na venkov, aby se vyhnul téměř jisté smrti. Pěstounka však zemře a chlapec se tak musí vydat na vlastní cestu válkou postiženým krajem. Jeho původ i vzhled mu však v jeho cestě nepomáhá, a tak málokde najde zastání nebo pomoc. Naopak příběh popisuje většinou negativní jednání válkou zpustošeného kraje. Někde se jej pokusí jen odehnat puštěním psů, nebo zneužít jakýmkoliv způsobem či jej rovnou zabít.

plakát k filmu

Autor tak za příběh chlapce putujícího domu skryl detailní popis chování lidí i krutostí, které se během války děly. Svědectví o těchto krutostech se tak nezřídka kdy stávalo jen soukromími tajemstvími, které si většina uzamykala v sobě. Doslov audioknihy pak popisuje, jak byla kniha vydána, proč je fiktivní děj zasazen jen orientačně do Evropy a není přesně stanoven stát ani národ, ve kterém se tento příběh odehrává. Popisuje také praktiky pokusů knihu u autora zdiskreditovat.

Nabarvené ptáče není lehkou knihou a rozhodně to není lehké čtení. Nicméně je nutné si připomínat, že za války to nikdo neměl jednoduché a civilní obyvatelstvo bylo nejednou terčem té či oné strany konfliktu. Není divu, že se v těchto nelehkých dobách mnohdy lidé uchylovali k podobným ne-li horším zvěrstvem, jako jsou ty, které tato kniha popisuje. A popíráním na tom nikdo nic nezmění. Naopak se z podobných knih můžeme poučit a uvědomit si, že naše životy jsou oproti dobám, né tak dávno minulým, mnohem jednodušší.

Dát audio knižní verzi nějaké hmatatelné hodnocení je zde velmi obtížné. Hlas ji propůjčila dvojice herců Jiří Köhler a Jan Kačer. Osobně jsem s jejich přednesem neměl žádný problém. Je pravda, že občas jsem narazil na část, kde mi vyloženě nesedl téměř šepot vyprávění, ale těchto pasáží nebylo mnoho. Nakonec to není forma vyprávění, ale děj samotné knihy, který Vás ták jako mě donutí zamyslet se nad nejednou otázkou.