Dnes se podíváme na českou aplikaci Mapy.cz, která už dovede z přehledem konkurovat mapovým aplikacím a standartním hardwarovým navigacím jako je například TomTom.
Když jsem po delší kovidové pauze začal zase plánovat naši trasu na dovolenou, poohlížel jsem se po nové navigaci. Zatím jsem vždy jezdil z klasickým TomTomem, který sice nebyl nejrychlejší, ale svou práci odvedl, i když vytvořit do něj cestu podle mých průjezdných bodů bylo doslova o nervy. Protože mapový podklad za těch pár let už nebyl aktuální, poohlížel jsem se po novém přístroji s doživotní aktualizací mapových podkladů, který ten náš přístroj nemá. V tom jsem začal pročítat recenze a narazil jsem na opakující stížnosti uživatelů na rychlost nových TomTom zařízení. Hardwerová výbava TomToma se totiž musí vlézt do „přijatelné“ ceny i s licencemi na mapový podklad, a tak tyto přístroje, ač s kvalitní mapou nebývají zrovna rychlící. V porovnání s novými mobilními telefony s více jádrovým procesorem a velkou Ram pamětí prostě značně ztrácí. A tak jsem znovu oživil myšlenku najít alternativu k osvěcené navigaci v podobě mapového podkladu pro mobilní telefon. S myšlenkou jsem už v minulosti koketoval, nicméně mě zatím vždy zklamal, Buď problém s během aplikací na mobilním telefonu nebo naprostá neschopnost například přepočítat trasu poté, co ať už z jakéhokoliv důvodu chci jed jinudy, než je ona naplánovaná trasa.
Když jsem se o připravované cestě bavil s rodinou, byla mi doporučena navigace z mapového portálu mapy.cz. To že aplikace Mapy.cz umí navigovat jsem sice před několika lety postřehl, to byla ale funkce v rané fázi vývoje a pro naplánování trasy vyžadoval telefon mobilní připojení. Proto jsem ji ze seznamu adeptů podvědomě vyloučil. Nicméně když mi byla doporučena, rozhodl jsem se ji tedy vyzkoušet. Aby vám fungovalo i plánování bez mobilního datového připojení, je nutné si nejprve v navigaci stáhnout všechny mapy státu, kterými chcete projíždět. To se dělá přes menu aplikace v položce Offline mapy. Poté by již měla aplikace umět vypočítat trasu sama, a to i bez datových přenosů. To, jestli to nakonec dělá úplně off-line nebo si přece jen na pozadí něco stahuje tak trochu netuším, přeci jen jsem nějaké data v telefonu měl, nicméně musím uznat, že nás mapy.cz na holičkách nenechali a celou trasu do Chorvatska přes Českou republiku, Slovensko, Maďarsko i Chorvatsko jsme bez problémů zvládli. Velkým přínosem je ale i spojení se samotným mapovým portálem. Na stránkách mapy.cz totiž můžete trasu naplánovat a nastavit si tak vlastní průjezdné body. To se hodí zejména u Maďarska, kde snad všechny navigace ve městě Lenti navigují na kousek dálnice ve Slovinsku, kterému jsme se přitom chtěli vyhnout. Na mapovém portále tak v počítači můžete trasu upravit podle sebe, přidat průjezdné body a takto připravenou mapu z pohodlí počítače si uložit a v mobilním přístroji si ji pak jen načíst.
Odpadá tak tedy i nepříjemné připravování průjezdných bodů do itineráře cesty pro navigace TomTom, který rozhodně není rychlý ani uživatelsky přívětivý. Cestu tak v mobilu načtete během chvíle i s vašimi průjezdnými body do pár vteřin bez nastavování. Zajímavě májí mapy.cz vymyšleno i samotné průjezdy vlastních bodů. Body totiž nemusíte úplně projet, ale stačí jej minout a pokud se napojuje cesta zpět po najetí na další kus cesty za bodem, s bodem navigace přestane počítat. Pokud jste se uklikli v TomTomu, tak jste musely jít do nastavení itineráře a bod označit jako projetý, jinak se vás navigace neustále pokoušela do průjezdného bodu vrátit. S jinou práci s průjezdnými body ale souvisí i trochu jiný problém, a to je přepočet cesty, pokud sjedete z naplánované cest. Mapy.cz totiž pokud změníte trasu, ať už kvůli uzavírce, tak například kvůli špatnému sjetí z dálnice, provedou nové počítaní cesty. Pokud ale v cestě existuje průjezdný bod, navigace jej při přepočtu opět použije a tak se nám stalo, že nás navigace místo na správný sjezd chtěla 500Km vrátit, abychom projely první průjezdný bod a pak se zase vrátili. Naštěstí jak jsem již uvedl toto jde ignorovat a pokračovat v jízdě, jakmile jsme se dostali za místo, kde nás chtěla i po projetí bodu navigace opět vrátit na správnou trasu, cesta se zase přepočítá a vše je již v pořádku.
Z navigovaní přes Mapy.cz jsem tedy až na maličkosti, které jsou dané vlastnostmi oněch průjezdných bodů, naprosto spokojen. Jsou bezproblémové. Aplikace nepadá, nezasekává se, mapový podklad je skvělý a ve větších městech je mapa opravdu pěkná a detailní. Cesta se dá naplánovat dopředu a nemusíte se tedy trápit s plánováním na mobilním telefonu. I na mobilu to však lze velmi přehledně. Díky off-line mapám by měla odpadnout i nutnost připojení datovým tarifem, což je obzvláště důležité v nějaké zapadlé cestičce bez mobilního signálu. A v poslední řadě zde máme cenu za aplikaci, která je naprosto bezkonkurenční. Mapy.cz jsou totiž zdarma. Jediné, co tedy musíte vyřešit je mobilní telefon připojený k nabíječce v autě a zajištění chlazení. Ano chlazení, protože telefony se rády zahřívají a při navigování, neustále zapnutém displeji a nabíjení baterie dovedou generovat nemálo tepla. Spojíte-li to s autem jedoucí na dovolenou v ostrém chorvatském sluníčku, je jasné že pokud si nedáte pozor, telefon se může nejprve přestat nabíjet a poté i z bezpečnostního důvodu vypnout, aby velká teplota nepoškodila baterii a samotný telefon. To už je však problém přístrojů obecně, než chyby či vlastnosti mobilní aplikace na navigaci ať už jakékoliv.
Našeho stařičkého TomToma jsme přitom v autě brali s sebou a nechávali si jej v záloze pro případ problémů s navigací, stejně tak jako vytištěny itinerář s průjezdními body. Nic z toho jsme ale nepotřebovali a aplikace nás bez problému a za nepřetržitého několikahodinového provozu dovezla až do cíle. Mohu tedy aplikaci bez problému doporučit všem, kteří chtějí navigaci, a přitom už nechtějí utrácet na zařízení, na které je sice spoleh, ale které je jen jednoúčelovou krabičkou, která má ještě přitom poněkud krkolomné ovládání. Jestli pojede na naši další dovolenou náš TomTom neumím říct, ale rozhodně to teď vidím, že pokud ano, pak rozhodně v opět v roli náhradníka.
Mohlo by Vás zajímat
shmaic
2022-06-28 12:20:38Nové telefony už tak moc nehřeji.. Problém s průjezdním bodem je výživný hlavně při cestování na kole.
Vložit komentář
* - vyžadované údaje. RSS kanál s komentáři