Pokud se s rodinou dohodneme na dovolené v Chorvatsku, první den dovolené pro mě býval většinou nejvíce hektický. Skládá se totiž pro mě z toho nejsložitějšího. A to je bezpečný transport celého osazenstva do cílové destinace. I když je cesta dlouhá a únavná, mě docela baví. Neberu začátek dovolené totiž vybalením kufru v cílové destinaci, ale již startem auta a odjezdem. Díky své ženě, která před odjezdem připraví vše potřebné, se starám pouze o plán cesty a řízení většiny vzdálenosti.
Letos jsme se rozhodli změnit naši již známou trasu a vydali jsme se do Chorvatska zatím neznámou cestou přes Maďarsko a Slovinsko. Abychom neměli cestu na poprvé moc jednoduchou, na konci Maďarska nás chytl prudký déšť, který se nás držel nepřetržitě přes 7 hodin. Deště jsme se zbavili až ve vnitrozemí Chorvatska. Pár kilometrů po překročení Chorvatské státní hranice se v autě začal ozývat zvláštní zvuk. Myslel jsem si, že v dešti a kalužích se zřejmě dostala voda na potrubí výfuku a podfukuje nějaký spoj na něm. Když navigace ukazovala 350 km do cíle naší cesty, motor se najednou zastavil. Když jsme se jej snažili nastartovat, začal se zpod kapoty hrnout dým. Po pokusu s autem dojet alespoň do nejbližší vesnice, se ukázalo, že bez cizí pomoci se dál nedostaneme.
Bylo tedy nutno zavolat si o pomoc. Jak se ale chcete domluvit v sobotu
ráno v zahraničí? Domluvit se s místními se vždycky nějak jde. Třeba
pomocí rukou či napsání číslic na mobil. Jak ale hledat pomoc po telefonu?
První kdo si všimnul našeho odstaveného auta, byl chorvatský pasák
dobytka. Ten nám sice řekl, že je dole ve městě servis, ale také nám
sdělil, že nemá telefonní číslo ani telefon a tak jsme museli hledat pomoc
jinde. Zůstali jsme totiž s autem stát cca 20 Km od jakýchkoliv domů.
Letos poprvé jsme měli zařízené ubytování v apartmánu, kde kontaktní
osoba byla Češka, která se do Chorvatska zřejmě provdala. Zavolal jsem tedy
ji s žádosti o pomoc. Ochotně nám pomohla a pomocí svého manžela
zajistila odtah našeho pokaženého auta. Rovnou nás však upozornila, že
Chorvaté mají na vše čas a že tedy budeme nejspíše nějakou
dobu čekat.
Po necelé hodině dorazil odtah, a jakmile si prohlédl závadu, auto
bleskově naložil, vzal nás do auta a zavezl do nejbližšího autoservisu.
Automechanik hned tušil v čem je problém. Autem najel na zvedák a po pár
minutách měl sundané části z motoru tak, aby mohl najít zdroj problému.
Unavený jsem jej sledoval a střídavě kontroloval svou unavenou rodinu,
která seděla na sedačce značně unavená po dlouhé cestě.
Chvíli to mechanikovy trvalo, ale pak už držel v ruce
malou měděnou deformovanou podložku a oznámil mi, že to je zdroj problému.
Poslal kolegu pro náhradní díl. To se trochu protáhlo tím, že byla sobota
ráno. Nakonec byl ale motor opět složený s novou podložkou a šlapal jako
hodinky.
Jelikož jsem byl unavený a chtěl jsem již být co nejdříve zase na cestě do cíle, sedl jsem do auta s telefonem v zadní kapse a dílnu jsem opustil. Když jsem opět vystoupil, abych naložil celou rodinku do auta, uvědomil jsem si, že jsem asi telefon přisedl. Hned jsem se na něj podíval a bylo jasné, co se stalo. LCD tlak samozřejmě nevydržel a tak jsem z autodílny vzdálené více jak 300 km od cíle, odjížděl ještě z nefunkčního telefonu. LCD sice vše přestál, přestala však fungovat dotyková plocha telefonu a bez něj se z chytrého přístroje stává velmi hloupý kus svítící elektroniky.
Zbytek cesty se už nic atypického nestalo a tak jsme v pořádku dorazili k moři. Velká oblačnost, která nás 7 hodin doprovázela, však byla i u moře a tak to na nějaké první koupání moc nebylo. Prošli jsme si pláže, podívali jsme se do okolí, vybalili věci a unavení zapluli do postele a nechali si zdát o pěknějším druhém dni dovolené.
Mohlo by Vás zajímat
Jak jsem z benzínky Malucha odtlačil
sarka
2015-09-15 07:27:43Tak smulu pro příštích par let mate vyčerpanou
siky
2020-07-07 22:32:30No mě odvezli na odtahovce předloni po 6. jízdě autem do HR kvůli poruše alternátoru. Z rakouského Ilzu do Brna za 11.000,– z toho 3.000,– zaplatila pojišťovna. Byloto v sobotu večer, OAMTC mi nepomohl, jen prodal druhou baterku aby jsem dojel asi o 100km dál, někam k dálnici. Jelikož byla sobota večer, tak 2 noci někde v ubytování, v pondělí možná oprava v malém městečku za slovinskou hranicí a problémy v práci (hlavně u manželky) se mi jevila tato volba nejschůdnější. Odtahovka přijela z Česka asi za 6 hodin od prvního zavolání a v neděli před polednem jsme byli doma. Repas altíku byl za asi 5.000,–, což by v Rakousku stál nový tak trojnásobek (repas by nedělali nebo bych tam byl o pár dní déle) a s cenou ubytování atd by to vyšlo na stejno nebo možná dráž než ten odtah za 8.000,– Loni jsem si zařídil už pojistku na odtah + pojištění na cesty za asi 1.300,– Ano teď se určitě pár let nic nestane ale co kdyby. Přeci jen 14 let starý auto… I když jsem dělal v autoservisech a jezdil kamionku a s autem jezdím denně, takže mu věřím ale třeba ten altík je banalita při cestě dopráce ale 500 km od domova o víkendu v noci to zase taková sranda není. Jinak to těsnění pod vstřiky je u Fordů zcela běžná závada díky materiálům upevnění vstřiků a zanedbanou údržbou pravděpodobně nic netušícího předchozího majitele. Krásnej článek :-)
Vložit komentář
* - vyžadované údaje. RSS kanál s komentáři