blog.ijacek007.cz

Blog o všem trochu jinak.

Díky informacím od přátel jsem se dozvěděl, že z krnovského letiště budou vzlétat horkovzdušné balóny a že bych se na to mohl přijet podívat. Původně se mělo startovat v pátek, ale paradoxně krásné počasí start zhatilo. Bylo totiž příliš teplé počasí a díky tomu, že tyto letecké prostředky využívají k letu ohřátý vzduch, byl start přeložen na sobotní brzké ráno. Vydal jsem se s dcerou a samozřejmě s technikou, tedy brzo ráno na letiště, prohlédnout si start. Když jsem dorazil na místo zeptal jsem se, zdali by nevadilo, kdybych si balóny i jejich start natočil dronem. Domluvil jsem se tedy s oběma piloty a po ověření, že v místě nebude vzlétat nic, čemu bych mohl překážet, jsem se připravoval start těchto obrů natočit.


Pohled na přípravu balónu před nafouknutím.

Se startem horkovzdušného balónu už mám trochu zkušenosti. Před více jak 7 lety jsem podobným leteckým prostředkem měl možnost letět nad Ostravou. Poté, co jsem jej jako zážitek dostal od své ženy. Věděl jsem tedy, že příprava je velice rychlá. Stačí balón napustit horkým vzduchem, dostat povolení vzlétnout a balón se začne odlepovat od země a rychle se vzdalovat z místa startu. To kam balón poletí ovlivňuje směr větru a pilot tak může ovlivnit smět letu jen tím, že mění výšku. V různých výškách se totiž směr proudu větru může lišit, a tak se dá teoreticky balón řídit.


Pohled na horkovzdušné balóny plnící se vzduchem.

Plán byl jasný. Natočit balóny složené na zemi, poté jejich postupné napouštění a v poslední fázi také vzlet. Při tom se s dronem držet v patřičné vzdálenosti a neohrozit, jak samotné balóny, tak nikoho jiného. S trojicí baterií jsem se dal do „prace“ a ze vzduchu si nasnímal první pohled na přípravu balónových proutěných košů i na přípravu samotného balónu. Druhý krok byl poněkud složitější, jakmile se totiž začaly balóny plnit vzduchem, vyletěl jsem do vzduchu a nechal drona snímat z jednoho místa s korekci záběru, jak se plní balóny vzduchem. Tento záběr jsem pak hodlal několikrát zrychlit, protože se balóny ve skutečnosti nafukují poměrně dlouho. Dron přitom ve vzduchu vydrží na jednu baterii jen něco málo přes 22 minut.


Horkovzdušné balóny.

Jakmile se Balóny začaly stavět, chtěl jsem je ještě z boku obletět a natočit tak pohled na balóny i na Krnov v pozadí. Zde jsem už netušil kolik času mi ještě zbývá a jestli náhodou v obletu nezačnou posádky plavidel startovat. Po dokončení obletu a návratu drona na bezpečné místo jsem měl další dilema a tím byla kapacita druhé baterie. Letový odhad byl cca 7 minut zbývající baterie, a přitom start měl nastat každou chvíli. Reálně hrozilo, že bych start mohl prošvihnout a že se plavidla odlepí od země v době, kdy budu mít drona v ruce při výměně baterky. Představa, že ale dojde baterie v nejlepším byla taky velmi mrzutá, že jsem se nakonec rozhodl rychle přistát a baterku bleskurychle vyměnit a doufal jsem, že vše stihnu. Nešlo přitom jen o obavu, že nestihnu záběr, ale pokud se začne baterie hodně vybíjet, dron se může rozhodnout vracet na místo startu, a to jsem rozhodně nechtěl, i když se dá tento automatický manévr rychle přerušit.


pohled na horkovzdušné balóny nad Krnovem.

Vše jsem nakonec stihl. I když to byla asi nejrychlejší výměna baterie a opětovný start, jaký jsme kdy udělal. Díky dceři, která mi ochotně přichystala novou baterku, jsem ji vyměnil hned, co mi dron přistál do ruky a za pár chvil jsem byl už zase ve vzduchu, tak akorát abych stihl první start. První větší balón pozici dronu míjel s velkou rezervou a odlétal téměř bez problémů. V zápětí za ním však startoval druhý balón, který si to namířil přímo na naší pozici. Představa úhlu kamery nebo krásného záběru šla teď stranou a já se snažil balónu vyhnout, jak jen to bylo možné, abych měl plavidlo v záběru, ale přitom mi šel z cesty. Ve střižně jsem si pak chvíli musel lámat hlavu, jak vše nějak sestříhat, tak aby nebylo poznat, že jsem dronem utíkal. Přece jen hlavní prioritou bylo bezpečí všech. Nikoliv 100% krásný záběr. Jak se mi to vše povedlo, se můžete podívat na následujícím videu.

Pro mě to byl zajímavý zážitek. Protože uznejte sami, kde jinde se můžete setkat se startem těchto létajících kolosů, a ještě mít možnost si je takto natočit? Natočil jsem více jak 9 Gb materiálu, téměř vybil trojici baterií a místo sobotního spánku jsem vstával brzo, ale bylo to sakra krásné ráno.

Mohlo by vás zajímat

Let horkovzdušným balónem nad Ostravou

Záběry z mého dronu ve vysílání ČT1


Štítky článku fotografie | myslenky | skutecnost | video | zajimavosti |
Autor Ijacek.007 01.09.2021 zobrazeno 767x
Předchozí článek Podruhé u porodu, tentokrát při narození mého syna.
Cíl 365 km s kočárkem, pokus číslo dvě Další článek


gravatar

Vložit komentář

Nick *:
WWW:
Email * (nezobrazuje se ):
Gravatar:
Pamatuj si mě:
Komentář článku *:
Opiš následující text: *

* - vyžadované údaje. RSS kanál s komentáři

Přihlášení



Audioknihy

Jsme milovníci audio knížek, kterých aktuálně máme zakoupených 426. Poslech všech dohromady zabral přes 5945 hodin.

Z tohoto množství jsme si již stihli poslechnout téměř 48% tedy 203 audioknih.

Aktuálně poslouchaná audioknihakniha je Orlova kořist

Poslední hodnocenou audioknihou je Marek Dvořák: Mezi nebem a pacientem Hodnocení audioknihy 4/5.

Nejlépe hodnocenou audioknihou je Astronautův průvodce životem na Zemi Hodnocení audioknihy 4/5.

Reklama