Není tomu ani více jak měsíc, co jsem se mohl posadit do kokpitu kluzáku Vivat krnovského Aeroklubu a už jsem měl zase možnost dostat se do vzduchu. Tentokrát ve výletním letadle, které však za sebou vlekl transparent.
Byla sobota chvíli po poledni, když se rozezněl telefon. Oslovil mě známý a ptal se, zda bych nechtěl nafilmovat pohled nad Slezskou Hartou z výletního letadla. Letadlo je zaplacené, ale původní kameraman se nemůže zúčastnit. Pokud chci a budu do hodiny na Krnovském letišti, můžu se vydat do oblak a pořídit tedy pár záběru.
Moc jsem toho v tu chvíli nevěděl, jen že je letadlo zaplacené a že mám tedy možnost dostat se do oblak. Bohužel má fototechnika není zrovna určena pro natáčení. Kdybych o možnosti věděl dříve zapůjčil bych si techniku na záznam videa. Nicméně jsem sbalil to, co šlo, a vyrazil jsem. Můj rezervní plán v podobě akční kamery bohužel na letišti vyhořel ještě na zemi. Zjistil jsem totiž, že integrovaná baterie v kameře je naprosto po smrti. Standardně ji používám v autě a tam je připojena na napájení. Vadná baterie vypověděla službu tedy hned po odpojení z auta.
Celý let měl trvat 30 minut. Tedy jak vzlet, přelet s transparentem, ale také přistání. Odpustíme-li si délku letu na místo, vycházelo s toho cca 4 – 5 minut na místě. Na celé focení tedy bylo 5minutové okno a to ještě v relativně velké rychlosti a v co nejmenší bezpečné výšce tak, aby transparent za letadlem byl dobře vidět.
Rozhodl jsem se tedy fotit a jeden celý přelet věnovat točení na mobilní telefon. Ten totiž na rozdíl od digitální zrcadlovky nemá problém s ostřením celé rychle se měnící scény. Upřímně jsem zkoušel svou zrcadlovkou nahrávat jen několik scén a efekt nebyl moc dobrý, navíc jsem měl velmi omezený čas.
Ani focení však neproběhlo úplně tak, jak bych si představoval. Vzhledem k rychlostem i plexisklovému krytu kokpitu byla většina z pořízených fotek rozostřená nebo nepěkná. Nakonec jsem vybral 18 fotografií, s jejíž kvalitou jsem byl spokojený. Krom pořizování záznamu byla však radost v letadle s transparentem jen letět. On totiž transparent není nejlehčí. Je speciálně vyroben, a hlavně na letadlo klade nemalý odpor. Dokonce takový, že na plný plyn, kdy je za normálních okolností letadlo schopné dosáhnout zhruba 160 km/hod, se rychlost pohybovala zhruba na polovině tedy něco okolo 80 km/hod.
Let je tedy oproti jiným odlišný. A to mám s čím porovnávat, protože jsem tímto letadlem měl možnost letět už minimálně třikrát. Podle slov pilota se totiž letadlo chová tak, jako kdyby najednou za sebou vleklo dva větroně. Což sebou nese nejen větší zátěž na samotný letoun, ale také nemalé soustředění na výkon samotného pilota. Ten si proto vyčlenil první let jen pro sebe, aby věděl, jak se samotná zátěž chová a jestlli je vůbec možné přibrat další zátěž, tedy nakonec mě. Moc děkuji nejen za možnosti dostat se znovu na palubu letounu, ale také i provozovatelům letounu krnovského letiště za možnost se zase vznést dooblak.
A proč vlastně letadlo s transparentem Květinky lítalo na Slezskou Hartou? Název květinky totiž patřil jednomu z týmu dračích lodí. Tento tým si tak chtěl zachovat památku na tento den a zvěčnit jméno svého tymu nejen na výsledné tabuli ale také vysoko nad hlavami všech návštěvníku kteří letos na závody přišli podpořit závodníky či si jen užít doprovodný program.
Celou fotogalerii najdete zde.
Mohlo by Vás zajímat
Vyhlídkový let motorovým kluzákem VIVAT
Vložit komentář
* - vyžadované údaje. RSS kanál s komentáři