Minulé Vánoce jsem dostal od svých nejbližších nádherný dárek. Jako milovník výšek leteckých prostředků jsem dostal možnost hodinu se kochat krásou krajiny, ve které bydlím, z motorového kluzáku. Měl jsem tak možnost zhlédnout náš dům, cestu kudy každý den jezdím do práce, ale také proletět kolem nejvyššího bodu Jeseníků vysílače Praděd. Proletět nad městem Bruntál, kde jsem měl možnost si prohlédnout místní „hygienickou pomůcku“ a poté se proletět nad vodním dílem Slezská Harta. Nakonec jsem si mohl prohlédnout část Krnova a netradiční pohled na nově budovaný obchvat. Následující mapa letu je velmi orientační, jelikož jsem tentokrát neměl u sebe nic, co by GPS přesně počítalo.
Začněme ale od začátku a to letadlem. To bylo k používání poprvé přihlášeno v roce 1988. Jeho označení je Vivat L13-SW a poslední dvojice znaků udává, že jde o verzi, u které se motor startuje ručně tedy otočením vrtule v součinnosti s pilotem. Letoun je dlouhý 8.4m, rozpětí křídel je 16.8 metru a prázdné letadlo váží 470Kg. Letadlo je vybaveno 50litrovou nádrží na palivo, které jej dovede udržet ve vzduchu 3hodiny. Cestovní rychlost letounu je dle specifikací 125km/h a maximální dolet je udáván na 520 km. Tolik data o letadle.
Motor u tohoto kluzáku je určen k samostatnému vzletu letounu a také k regulaci výšky. Ovšem na rozdíl od klasického výletního letadla nemá dostatečný výkon pro rychlé nabírání výšky. Proto pilot musí neustále kontrolovat na přístrojích, zda-li se dostal do sestupného nebo vzestupného proudu a tím si hlídat výšku letadla pro bezpečný let. Jak můžete vidět, stanoviště pilota není vybaveno žádnou navigací. Pokud tento kluzák letí na jiné letiště a jako, že normálně létá, musí si pilot vystačit s rychloměrem, kompasem a poté si v papírové mapě dělat body, abych mohl odhadnout, kde se zhruba nachází.
Dost už bylo teorie, pojďme se podívat, co lze vidět z vrchu. První výsledek „práce člověka“ však moc na prohlížení není. Jde o velmi smutný pohled na obrovské holé plochy, které ještě před pár lety byly krásnými lesy. Ano bavíme se o nepěkném pohledu na důsledek kůrovcové kalamity. Z výšky je až děsivé pozorovat, jak se krajina jen za pár let změnila a kolik lesů bylo a ještě je stále postiženo kůrovcem.
Na následující fotku se již dívá o poznání lépe. Je na ní vidět radiokomunikační věž s rozhlednou. Stavba vysoká 145m je umístěna na vrcholu hory Praděd ve výšce 1492 m.n.m. Věž vlastní České Radiokomunikace. Ve výšce 80m je umístěna prosluněná vyhlídka dostupná výtahem, kterou lze navštívit. V pozadí rozhledny si také můžete všimnout unikátní přečerpávací elektrárny Dlouhé Stráně. Tato elektrárna se skládá z dvojice nádrží, kdy pomocí vody dovede vyrábět elektřinu pro vykrytí špiček v odběrné síti. V případě, že je elektřiny dost, přečerpává elektrárna vodu do horní nádrže. Jakmile je elektřiny málo dovede elektrárna pustit vodu do spodní nádrže a tím roztočit turbíny, které naopak elektřinu vyrábějí.
Další fotka je asi snem každého reklamního agenta na dámské hygienické potřeby. Dominantou města Bruntál se totiž staly „křídla vážky“. Jde o nově zrekonstruované stanoviště autobusového nádraží, které více jak „vážku“ připomínají dámské hygienické potřeby.
Další fotka už ukazuje stavbu o něco starší přesněji národní kulturní památku Zámek Bruntál. Původně pozdně gotický hrad byl koncem 16. století přestavěn na renesanční zámek. Později přestavěn do dnešní barokní podoby. Zámek také obklopuje zámecký park, jehož historie sahá také do 16 století. Jeho rozlohu si můžete také prohlédnout na fotografii.
Stále nad Bruntálem, tentokrát je vidět
náměstí.
Nedaleko Bruntálu je na vrcholu nejmladší sopky na území české republiky malebný kostelík. Ke kostelíku lze dojít lipovou alejí, která je lemována dřevořezbami s motivem křížové cesty. Více naleznete v našem starším článku zde.
Přesunuli jsme se nad vodní dílo Slezská Harta. Přesněji nad část obce Leskovec nad Moravicí. Na obrázku je možné vidět zakotvenou výletní loď, která je celá na elektropohon. Bohužel v současnosti údajně nemá veškeré povolení potřebná pro plavbu a tak svému účelu zatím neslouží.
Jsme na konci přehrady Slezská Harta a to konkrétně u sypané hráze. Na našem blogu jste si již několikrát mohly toto vodní dílo prohlédnout, protože jej povodní Odry jednou ročně otevírá veřejnosti v rámci dne vody. Více obrázku a informací o této přehradě naleznete zde.
Od Slezské Harty jsme se přesunuli zpátky nad město Krnov. Na fotce je vidět krnovská nemocnice. Zajímavý je ale pohled na levou spodní část fotky. Je na něm totiž vidět rozestavěný obchvat Krnova. Místo, na kterém se buduje silnice, bylo po mnoho let zahrádkami.
Tak jako u Bruntálu, ani v Krnově nemůže chybět pohled na náměstí.
Poslední fotkou, se kterou se s Vámi rozloučím, je fotka směrem k městu Albrechtice. Na fotce si můžete prohlédnout obchvat, je zde vidět úpravna vody i vinou okna zdeformovaná část krnovské nemocnice. Zajímavé na této fotce je ale i zdánlivě neviditelný most zrušené železniční trati z Krnova do Polska. Pokud se totiž na fotku podíváte podrobněji, na řece mezi mosty byl kdysi dávno železniční most. Jehož železná konstrukce hrdě nesla nápis „miluji pepu“. Více se o tomto mostu můžete dočíst v tomto článku.
Doufám, že se Vám mých pár fotek líbilo. Protože ze vzduchu je přeci jen vše poněkud jiné. Pokud byste se sami chtěli vydat vzhůru a prohlédnou si místa, které znáte z trochu jiného pohledu, není nic jednoduššího než investovat trochu času a peněz a rozšířit si obzory. Krnovské letiště nabízí veřejnosti různé okruhy s možností individuální dohody, takže jediné co pro let musíte udělat je jen domluvit se. Více se můžete dozvědět na této stránce.
Mohlo by Vás zajímat
Vložit komentář
* - vyžadované údaje. RSS kanál s komentáři