Dnes se podíváme na skvěle hodnocenou českou dobrodružnou hru, kde se v roli malého robůtka musí hráč porazit partu neřádů a zachránit svou přítelkyni.
Vše se odehrává v překrásně ručně malovaném světe, kde každá část je protkaná logickými hádankami, které na hráče čekají. Některé hlavolamy jsou poměrně jednoduché jiné naopak dovedou docela zamotat hlavu.
Některé lokality hráč navštíví jen jednou a musí se z nich dostat pryč, později ve hře se pak hráč dostane i do lokalit, kde je mu do jisté míry umožněn volný pohyb. Projít tak lze skládku, vězení, hospodu, stanoviště hudebníků, centrum městečka, hernu a další. V každé lokalitě na hráče čeká krom neopakujících se hádanek také originální zvukový doprovod, který dokresluje atmosféru místa.
O grafické a zvukové stránce hry jsme tedy mluvili a jak se to vlastně celé hraje? No za mě poněkud krkolomně. Samotný robotek má tři možnosti transformace. Normální velikost, kdy se postava pohybuje normálně rychle nebo zmenšený či zvětšený, kdy se pohybuje o poznání pomaleji. Nicméně dosáhne na místa jinak nedostupná. Když se zmenší, tak může dosáhnout mnohem více do boku nebo se naopak může natáhnout a dosáhnout tak i na věci, které jsou normálně nedostupné.
Většinou to funguje vše na jedničku a hrou je radost procházet. ‚Pak jsem ale narazil na věci, co mi moc logicky nepřišli. A tady je pak už na preferencích každého hráče, zda-li mu míra nelogičnosti nevadí. Několikrát jsem se sekl na části, která mi logicky do celku neseděla, i když to jinak dávalo smysl. Problém je v tom, že hra hráče nijak nevede a defacto se nezajímá co hráč dělá. Z robůtka nevypadne žádná nápověda a na vše pak musí hráč přijít sám.
Hra obsahuje pro každou lokalitu také nápovědu, kterou může hráč využít, pakliže si už neví rady. Ta je nádherně ručně kreslená a pro zobrazení si hráč nejprve musí projít minihrou. Poté se zobrazí hráči vše, co je v daném prostředí zamýšleno. A to nejen to, co má hráč bezprostředně před sebou, ale vše tedy nejen místo, kde se zasekl, ale od začátku do konce vše co je spojeno s lokalitou. Na mě to působí jako by se autor rozhodl ignorovat hráče a pokud se někde zasekl, prostě mu vše vykecal bez ohledu na to, kde se hráč zasekl.
Což mě trochu mrzí. Raději bych viděl nápovědu poněkud rozsekanou, aby se hráč dozvěděl jen o kroku, co má bezprostředně před sebou a jakmile se chytí, mohl dál pokračovat. Takto mu hra pro konkrétní lokalitu vykecá vše, co ho čeká.
Machinárium je krásnou hrou. Hudební doprovod je sice rozmanitý a příjemný, nicméně v době, kdy hráči úkol zrovna nejde, začíná naopak dokonale dráždit nervy. Až na maličkosti není hře co vytknout. Za mě hra, která by rozhodně zasloužila vyzkoušet kýmkoliv, kdo má alespoň trochu rád hádanky. Pokud už se hráč někde zasekne, je asi mnohem jednodušší si projít video na youtube, než integrovanou nápovědou, protože tam se dozvíte mnohem více s aktuálního problému a mnohem méně do budoucnosti.
Za 85% k dokonalosti byl už jen krok škoda. Za mě grafický dokonalý vzhled rozhodně není vše.
Mohlo by Vás zajímat
Vložit komentář
* - vyžadované údaje. RSS kanál s komentáři