Máte rádi simulátory? Co takhle simulátor přežití v amazonském pralese? Troufnete si přežít v nelítostném prostředí pustého pralesu plného nebezpečných nástrah přírody bez jídla či pitné vody? Pokud ano, tak vítejte v této krásné hře, která vás překvapí nejen zpracováním prostředí, ale také velmi příjemným příběhem.

Obrázek ze hry

Příběh začíná v odlehlé hluboké části amazonského pralesu, kam se vydá hlavní hrdina společně s jeho přítelkyní Miou navázat kontakt s domorodým kmenem. Po pár dnech, kdy Mia odejde opatrně navázat s kmenem komunikaci se něco ošklivě zvrtne. Ve vysílačce, která je jediný dorozumívající se prostředek, slyšíte zběsilou žádost o pomoc od Mii. Vydáte se ji tedy zběsile naproti a v tu chvíli upadnete a po několika hodinách se probudíte uprostřed amazonského pralesu bez potravy, vody i vybavení a vaše přežití teď zaleží jen na vás.

Pohled na krásu místního prostředí.

Jediné, co vlastníte je ona vysílačka, která vás dostala do této šlamastiky a také hodinky, které ukazují, jak na tom jste s životními funkcemi. Jako jsou tuky, sacharidy, bílkoviny či voda a také se dají použít jako kompas, který vám v neznámém terénu umožní se orientovat. Příběh hry tak v tuto chvíli ustupuje trochu do pozadí a vy se najednou ocitnete v otevřeném a nebezpečném světě bez znalostí místního prostředí i bez možnosti záchrany. Přitom nelítostném nemyslím jen obrazně, ale v místním světe vás defacto cokoliv může zabít, ať už rychle nebo pomalu.

Jeden z moha živočichu který ve hře mohou ukončit váš život je had.

Narazit zde lze na hady, pavouky, šelmy tipu puma či dokonce na nepřátelské domorodce, pro které jste na jejich území agresor. K těmto nebezpečným aspektům je také nutné přidat ještě hlad, žízeň, otravu, horečku, energii, či příčetnost, kterou ztrácíte, pokud se o vaše tělo staráte špatně a pravidelně nedoplňujete stravu a nestaráte se o spánek. Na udržení vaší postavy v optimálním rozpoložení tak musíte také pravidelně spát, jíst stravu zaměřenou na vlákninu nebo sacharidy, tuky a samozřejmě nemůžeme zapomínat na vodu.

pohled na hodnoty vody sahacidu, tuku i bilkovyn.

Aby toho nebylo málo, tak vaše postava má ještě další trojici důležitých vlastnosti, které musíte hlídat. Prvním z nich je život, pokud vám dojde, postava umírá. Druhým je vaše únava, pokud se vyčerpá zásoba energie, padnete na zem jako podťatý strom a pár hodin si schrupnete. Bohužel v pralese ocitnete-li se na zemi bez patřičné ochrany, se okamžitě po probuzení pod kůží objeví paraziti, kteří vám začnou velmi rychle odebírat poslední ze trojice a tím je příčetnost. Jakmile přijdete o příčetnost, vaše postava se začne motat v kruhu, nepozná cestu pralesem, nedokáže najít správnou potravu a velmi často tak brzy opět umře.

Alespoň ze začátku častá obrazovka konce hry.

Hra je velmi nekompromisní a v začátcích velmi frustrující, protože míra úmrtnosti vaší postavy je opravdu velká. Začátkům moc nepomáhá ani fakt, že uložení hry je možné jen v táborech, a tak si takový tábor také musíte nejprve zbudovat, což vás zase stojí nejen energii, ale také jídlo, které vám bude ze začátku chybět. Je tedy nutné se přizpůsobit a začít hrát podle pravidel místní džungle. První je nutné najít zdroj vody, poté nějaké jídlo a poté si vybudovat oheň a v neposlední řadě také lůžko, abyste mohly odpočívat, a přitom se vyhnuly oněm zmiňovaným parazitům. Poté je dobré vystavět místo pro uložení a pak máte ten správný začátek.

Ovoce jako jeden ze zdroju živin ve hře.

Mimochodem svět obsahuje kolem sebe také jídlo, které lze jíst, ať už jsou to ořechy, banány, ovoce nebo ulovená zvířata a z nich získané maso. Tyto potraviny můžete sebou nosit a mít tak u sebe zásobu pro doplnění energii a živin. Je ale nutné si dávat pozor, aby se vám potraviny nebo maso nezkazilo. Pokud se vám totiž zkazí, tak nejen, že nemáte čím doplnit energii, ale najednou máte zdroj otravy. K těmto poměrně komplexním mechanikám si tedy přičtěte ještě skvělý systém stavění a objevování věcí a jednoduše tak dojdete k tomu, proč jsem říkal, že jde příběh stranou.

Příběh poodkrývá nejedno tajemstvý

Jakmile ale začnete chápat náležitosti prostředí, následuje průzkum okolí a s tím také pozvolné odhalování příběhu. A že je zde opravdu co objevovat. Existuje zde totiž několik částí, které postupně objevíte. Samotný příběh také není jen tak tuctový. Obsahuje dva rozdílné konce a dokáže na nějakou dobu zůstat opravdu v hlavě. Víc prozrazovat nebudu. Já jsem hru dostal od své ženy a málem skončila nedohraná, protože jsem ze začátku vůbec nechápal, jak ji hrát. Neúměrné množství všemožných smrtí mě tak frustrovalo, že jsem hru chtěl přestat hrát. Nicméně poté co mi na internetu chytřejší poradili, jak hru hrát, i to že by byla škoda se hře vyhnout, jsem se do ní položil a hru si opravdu užil. Musím uznat, že místní mechaniky jsou sice nekompromisní ale nikterak nelogické a pokud se začnete chovat obezřetně, tak se vám hra dovede odměnit desítkou hodin příjemné herní zábavy s velmi zajímavým příběhem.

Při volbě hry je možné zapnout bezplatné DLC které je o něco obtížnější než základní hra.

Jak hru tedy hodnotit? Máte-li rádi simulátory přežití a výstavby, dovedete si představit prostředí amazonského pralesa a k tomu se vám libí i nějaký ten smysluplný příběh, hra by vás neměla minout. Navíc nechybí ani česká lokalizace v podobě titulků, a také mód hry více hráčů, kde lze v amazonském pralese přežívat s kamarádem. Autoři se o hru navíc aktivně stále starají, a dokonce do ní přidali obsah v podobě DLC. Když hru dohrajete, můžete se do zdejšího prostředí vrátit. V příběhu, který se odehrává před tím z hlavní dějové linky a zde máte za úkol spřátelit se z místním kmenem. U DLC je nicméně obtížnost nastavena ještě o kapánek obtížnější, protože se počítá s tím, že již máte zkušenosti ze základní hry, a tak toto DLC ještě nemám dohráno. Za mě tedy mohu hru jedině doporučit. Zabaví vás na spousty hodin, pokud dovedete pochopit místní pravidla, obsahuje silný příběh, českou lokalizaci, krásné prostředí i možnost nehrát toto zelené peklo sám.