Dnes si představíme velmi zajímavou hru. Hru, která spíše, než hru připomíná interaktivní vyprávění, které se řídí jedině vámi a vašimi rozhodnutími. A nejde jen o zdání volby. Zde totiž příběh opravdu reaguje na vámi zvolené rozhodnutí.

Malá ukázka typu androidu vyráběných pro různé typy práce.

Děj hry se obehrává v budoucnosti, kde díky vynálezu biokompnent lidstvo vynalezlo roboty, které začalo okamžitě využívat téměř ve všech oblastech života. Tito roboti jsou zkonstruovány tak, aby vypadaly a napodobovali lidské chování a nazývají se Androidi. Najednou se tak tito androidi ocitnou všude. Na trhu se objeví například Android chůva, údržbář, ochranka, partner, fitness trenér, intimní společník a mnoho dalších variant. Téměř na jakoukoli práci je tak možné pořídit androida.

Pohled na prodejnu Androidu v jakýchkoliv variacích.

Co by se však mohlo stát, když jednoho si androidi budou moci uvědomovat vlastní identitu a budou se moci rozhodovat podle vlastních rozhodnutí, a nikoliv jen podle vlastního základního programu? Tak přesně to je základní zápletkou této hry. Dostanete možnost ovládat trojici androidů a můžete si tak projít co všechno by se mohlo stát nebo co vše se stane, když se rozhodne android rozhodovat se podle sebe a stane se tak deviantním.

Vyčetřování deviantního Androida v lince Connora.

První z trojice postav je Connor, nejnovější prototyp policejního robota přiděleného k detroitské polici na pomoc s vyšetřováním deviantních androidu, jehož úkolem je zjistit proč k deviaci dochází a jak je tomu možné zabránit.

Pohled na Karu malou Alici v rodině násilníka

Druhou postavou je Kara, android do domácnosti, který se po opravě vrací z obchodu zpět do své rodiny s malým děvčetem jménem Alice a násilnickým otcem, který tíhou svých osobních démonů Karu i malou Alici doma terorizuje.

Pohled na Markuse než se stal deviantním

Třetí postavu je Markus, android pečovatel, který se stará o slavného malíře. Malíř tohoto androida dostal darem poté co malíř ztratil schopnost pohybu bez invalidního vozíku. Markus však není považován za stroj, ale za člena rodiny, krom pomoci se tak věnuje hudbě, čtení knih a také rozboru myšlenek a názoru. A malíř se tak stává téměř Morkusovým duchovním otcem.

Po každí misi se zobrazí diagram s vašemi rozhodnutími.

Máme tady tedy trojici hrdinů a jejich navzájem se propojující se příběhy na cestě za svobodou, jak to celé funguje? No to je bez nadsázky právě ve vašich rukou. I když jde o koridorovou hru s jasně definovanými volbami, vaše rozhodnutí zde není jen kosmetické, ale naprosto mění celý příběh hry. A bez nadsázky zde i maličkost může ovlivnit opravdu hodně. Po každé misi vám hra zobrazí strom možností, kterým jste se mohly vydat a kterým jste se nakonec vydali a tím vám tak nenápadně poodhaluje i další možnosti.

Projev pro lidi aby si uvědomili že androidi již také mají vlastní vědomí. Jak se bude projev vyvíjet opět zaleží pouze na vás.

Můžete se tak vrátit a projit si kapitolu znovu. To je ale doporučené až po alespoň jednom průchodu celou hrou. Protože teprve poté se plně zobrazuje krása složitost a provázání celé hry, kdy jediná změna může opravdu hodně v dalších kapitolách změnit.

Jako příklad mohu uvést Markusovou misi, kdy se vydá do skladu pro náhradní díly. Narazí zde na hlídače a pokud se rozhodne jej nezabít a požádat jej o pomoct, bude později mít na výběr, zdali jej chce vzít s sebou nebo ne. Rozhodne-li se že ne, mise zde téměř končí. Rozhodne-li se ale riskovat, nejenže samotná mise bude delší, protože se od nového spojence dozví další zajímavé informace, ale také v budoucnu změní do jisté míry osud Markusovy.

Rozhodnutí je zde opravdu jen na vás a vaším rozhodnutím se pak celý příběh podřídí.

Největší sílou ale nejsou mechanizmy hry a její rozhodovací a provázané možnosti změn příběhu, ale je to také velmi dobře napsaný příběh. Ano, zde jsou opravdu velice kvalitně odvyprávěny varianty příběhu, který si zvolíte. Můžete vést mírové povstání Androidů a ušetřit všechny lidské postavy nebo se můžete rozhodnout upozornit na nově vzniklé vnímání strojů po svém a do rukou vzít zbraň. Nebo se prostě snažit o mírové řešení a pak svůj postup prostě změnit na okolnostech rozhodnutí. Vše je jen na vás a bude to váš příběh a váš konec, který nakonec při dohrání všech herních linek uvidíte.

O většině postav si mužete za body získané hraním přečíst jejich profil a dozvědět se tak mnohé o jejich minnulosti i o odhodlání které postavu provázejí.

Animace postav byly vytvořeny technologii Motion Capture, která snímá pohyby skutečných herců a pomocí nich se pak pohybují digitální postavy. Snímá se nejen pohyb končetin a celého těla, ale například také mimika obličeje včetně emocí, jako je vztek smích a ostatních emocí. Digitální postavy pak dostanou reálnou mimiku a vše vypadá mnohem přesvědčivěji. Průchodem jednotlivými kapitolami si pak nejen odemykáte možnost se k dané části hry vrátit, ale můžete si odemknout profily postav a přečíst si jejich příběh, prohlédnout si grafické návrhy postav a lokací nebo se podívat na videa z výroby a přípravy hry.

Záleží jen na vas uvidíte li tuto scénu :-)

Díky všem technologiím předlohách skutečných herců, důrazem na grafickou stránku hry i velmi propracovaném příběhu, tak ve hře potkáte spoustu emocí od beznaděje, strachu až po radost. Zaleží jen na vás, jaký bude váš příběh.

Obalka hry s trojicí herních postav

Pokud máte rádi silné příběhy plné emocí, navíc doplněny o vlastní rozhodování a ovlivnění příběhu, bude se vám hra opravdu líbit. Máte-li rádi volnou akci bez koridorů či možnost cokoliv zastřelit, tak zde asi nebudete ve své kůži. My máme silné příběhy moc rádi, a navíc zde je vše zpracováno s obrovskou precizností. Hru mohu jedině doporučit a musíme uznat, že zde její cena opravdu odpovídá kvalitě. Pokud jste hru hráli schválně napište dolu do komentářů, jak jste si průchod hrou užívali vy?