blog.ijacek007.cz

Blog o všem trochu jinak.

Pojďme si dnes představit další tahovou hru vycházející s konceptu X-COM: UFO Defense z roku 1994. Vaším úkolem tedy nebude nic jiného, než zachránit svět od mimozemské invaze. Studio Firaxis Games ji vydalo v roce 2012. Popíšeme si jam moc autoři pozměnili své dílo od předlohy.


obrázek loho základní hry

Hned na úvod musím napsat, že jde vlastně svým způsobem o dvě podobné hry, jelikož datadisk Enemy Within do hry přidává spoustu nových možností oplatí se nejprve si zahrát základní hru a poté se vrhnout na rozšíření. V obou případech se Vám do ruky dostane nelítostný soupeř a spousta kvalitní zábavy.


obrázek mesíční zpráva

Tak jako v původní hře zde máte státy světa, díky kterým získáváte finance pro svůj boj s agresivními nepřáteli. A že se musíte sakra snažit, abyste o své chlebodárce nepřišli. Hra je rozdělena do dvou částí. V první se staráte o svou základnu, řešíte výzkum a výrobu technologií, nabíráte vojáky a přiřazujete jim výstroj a v druhé části se již se svou jednotkou, na z velké části automaticky generované mapě, snažíte v tahovém režimu zničit všechny mimozemské nepřátele.


obrázek obrana přehrady

Tahy na pohyb na mapě máte dva akční body. Ty lze využít například na přesun nebo střelbu. Zaleží také jaké jednotky ovládáte. Například jednotka odstřelovač se po přesunu, který stojí jeden akční bod, už nemůže věnovat střelbě z ostřelovačské pušky, ale může střílet jen z pistole.


obrázek boj náhlé odhalení nepřátel

Hra je nekompromisní a tak je velmi důležité si každý útok správně naplánovat a nepouštět se střemhlav proti nepříteli. Krytí je velmi důležité, chcete-li uspět musíte minimalizovat všechny ztráty vlastních jednotek na minimum. Klidně se také může stát, že se objevíte mezi 7 nepřáteli. Udržet vojáky naživu pak není úplně jednoduché.


obrázek výsledek obrany

Po úspěšné eliminaci všech nepřátel nebo splnění speciálních požadavku jako je například vypnutí bomby na vodní přehradě nebo záchrana důležitých osob, Vám hra zobrazí jak moc se Vám úkol podařilo splnit.


obrázek povýšení

Za úspěšnou eliminaci nepřátel získávají vaši vojáci zkušenosti, které jim časem přinášejí povýšení. Díky nim pak může voják střílet přesněji nebo například může nosit o několik granátu navíc či vyléčit více lékárničkou. Čím vyšší hodnost Váš voják má, tím víc Vás později mrzí jeho smrt.


obrázek medaile

Čas od času se Vám hra za úspěšné splnění mise přidělí i různé medaile, které mohou vylepšit statistiky vojáků. Medaili je poté nutné přidělit vojákovi, kterému již zůstane přijdete-li o vojáka, přijdete i o výhodu, kterou z medaile měl.


obrázek pohled na základnu

Vraťme se teď ještě k první části hry a to k ovládaní vaší základny a volby misí. Zde totiž autoři značně zjednodušovali a to se mě osobně nelíbí, i když to zase přidalo na dynamice hry. Oproti originálu zde máte jen jedinou základnu, o kterou se staráte. Budování budov tady není na jednom podlaží, ale budujete ji v podzemí a je tedy nutné své budované místnosti vkládat do pater. Jakmile Vám dojde místo, musíte vybudovat přístupový výtah a budovat zase o patro níže. Budovy mají bonus, pokud jsou vedle sebe a tak je dobré s tím počítat a při budování umísťovat budovy tak, aby jste využili prostor co nejefektivněji. Místa totiž moc není.


obrázek mapa světa

Tím, že se autoři rozhodli zrušit možnost budování více základen, se musel najít jiný způsob, jak se zavděčit členským státům a vylepšit si možnost financování. Autoři do hry přidaly satelity. Ty se starají o hlídaní jednotlivých států a po jejich vypuštění automaticky klesá hodnota chaosu v konkrétním státě, ale můžete získat například i levnější výzkum nebo suroviny. Satelity je ale nejprve nutné vytobit v dílnách a poté dostat na oběžnou dráhu. Také je nutné mít postavenou místnost, která satelity řídí a ta má samozřejmě jen omezený počet satelitů.


obrázek odměny a panika

Další změnou oproti originálu je fakt, že jsou vždy detekovány útoky ve třech regionech a Vy si musíte vybrat, kterému půjdete pomoct. Ostatní dva jsou automaticky odmítnuti a tak se jim zvedá panika. Zde platí, že naplní-li se panika do maxima, tak členský stát opouští nadobro radu. Přestane Vás financovat na jeho území již nesmíte mít stíhačky, přicházíte o peníze i o výhody ze satelitu. Přijdete-li o více jak 6 států rady, hra pro Vás končí a lidstvo je ztraceno.

Další zjednodušení je u personálu. Sami si například nemůžete ovlivnit počet vědců či mechaniku. Ti jsou Vám dle satelitu přidělování měsíčně nebo při splnění některých misí.


obrázek výzkum

Výzkum nových materiálů technologií, zbraní i nepřátel je zde také zjednodušen. Oproti originálu můžete zkoumat vždy jen jeden projekt. Zkoumá se vždy všemi vědci a Vy ovlivníte pouze to, co chcete zkoumat jako první.


obrázek pohled do dílen

Důležitou součástí je také dílna, ve které si můžete nechat vyrobit nové zbraně ochranné obleky či vylepšit stávající vybavení. Výbava Vaší jednotky je velmi důležitá, rozhoduje totiž o tom, zda-li se voják vrátí z bitvy po svém nebo v rakvi.


obrázek Šedý trh

Vše však stojí obrovské peníze a aby jste mohli uspět, budete muset čas od času sáhnout do skladu a prodat něco z utržených zásob. Zde je na to šedý trh. Prodat nějakou technologii, kterou nemáte vyzkoumanou je opravdu nerozumné. Například se zde ale docela efektivně můžete zbavit mrtvol nepřátel a za peníze upravit výbavu základny nebo vybavení vlastní jednotky.


obrázek logo hry

Na začátku jsem psal, že je ke hře datadisk a určitě je dobré si jej zahrát. Datadisk totiž docela podstatně modifikuje základní hru. Přidává teroristickou organizaci, které bojuje proti Vám, krade výzkum a očerňuje Vás v očích rady. Přidává několik nových silnějších nepřátel, ale také přidává velice důležitou surovinu zvanou MELD.


obrázek Jednotka MEK

Surovina se nachází v normálních kolech a je nutné ji do určitého počtu tahu najít a zajistit. Nestihnete-li ji najít kanystr s meldem, exploduje a Vy surovinu nezískáte. Má dvojí využití jednak se díky ní dají modifikovat Vaši vojáci na genetické úrovni. Což značně ovlivňuje celou hru. Můžete vojákům přidat lepší reflexy, lepší svaly nebo automatické uzdravování. Druhé využití je použít surovinu na stavbu vlastních robotizovaných mechanických jednotek, kteří na bojišti dovedou rozpoutat opravdové peklo.

Datadisk díky novým výzvám teroristické hrozbě i modifikacím vlastních jednotek výrazně mění hratelnost a donutí Vás znovu začít boj s nezvanou mimozemskou havětí. I když jde o hru, která se v některých částech značně liší od předlohy, jde o velmi povedenou tahovou hru. Pokud jste rádi hrávali předlohu, věřte že Vás dovede pohltit na opravdu spoustu času.


obrázek informace z konce hry

Mohlo by Vás zajímat

Stránka hry XCOM Enemy Unknow na Steam(u)

Český překlad hry

Recenze XCOM2

Xenonauts


Štítky článku hry | mini-recenze | steam | Xbox |
Autor Ijacek.007 04.04.2016 zobrazeno 1 668x
Předchozí článek Xenonauts recenze
Dex české 2D kyberpunkové akční RPG Další článek


gravatar

Vložit komentář

Nick *:
WWW:
Email * (nezobrazuje se ):
Gravatar:
Pamatuj si mě:
Komentář článku *:
Opiš následující text: *

* - vyžadované údaje. RSS kanál s komentáři

Přihlášení



Audioknihy

Jsme milovníci audio knížek, kterých aktuálně máme zakoupených 130. Poslech všech dohromady zabral přes 1875 hodin.

Z tohoto množství jsme si již stihli poslechnout téměř 49% tedy 64 audioknih.

Aktuálně poslouchaná audioknihakniha je Orel mezi vlky

Poslední hodnocenou audioknihou je Dítě číslo 44 .

Nejlépe hodnocenou audioknihou je Astronautův průvodce životem na Zemi .

Reklama