Dnes si představíme velmi užitečný bezplatný balíček, pomocí kterého lze nejen velmi elegantně synchronizovat soubory napříč počítači či dokonce systémy, ale také držet různé verze dokumentů.
O synchronizačních službách, které fungují na principu internetových uložišť, například dropbox, jsme si zde již psali. Proč si ale podobnou službu nezprovoznit například doma a využít tak vlastních kapacit, obejít tak omezení objemu dat a navíc si data archivovat pěkně u sebe, aniž byste je posílaly na servery kdesi do datacenter. Navíc, když takovéto domácí úložiště lze jednoduše nastavit téměř díky pár kliknutí myši. Na následujících řádcích si tedy ukážeme, jak rozchodit balíček na Synology a poté si ukážeme instalaci na počítači s následným nastavením synchronizace.
Nejprve je nutné nainstalovat balíček jménem Drive, který najdete ve správci balíčku. Instalace chvíli trvá, a jakmile je instalace hotová, balíček se automaticky spustí.
Do nabídky po instalaci přibudou dvě ikonky. Konzola správce aplikace Drive a ikonka samotné aplikace Drive. Nejprve budeme muset provést nastavení přes ikonku konzola správce.
Po spuštění je nutné nastavit složku týmu. Jde o složku, kam se budou přenášet data synchronizovaných klientu. Doporučuji si v ovládacích panelech vytvořit vlastní sdílenou složku jen pro tento balíček, ale pokud nechcete, můžete zvolit z již vytvořených složek. V našem případě si vybral připravenou složku Drive. Po kliknutí na horní menu povolit, vyskočí dialogové okno, ve kterém se nastavuje počet verzí souboru. Drive totiž nedělá jen synchronizaci souboru, ale také drží starší verze pro případ, že byste si nějaký dokument omylem změnili a poté se potřebovali vrátit k jeho původní verzi. Myslím, že v našem prostředí bohatě stačí 10 verzí dokumentu a potvrdíme výběr tlačítkem ok.
Po nastavení složky týmu nás ještě čeká stažení aplikace do klientské stanice a nastavení toho, co budeme synchronizovat do našeho Nasu. Nejprve je tedy nutné stáhnou balíček ze stránek synology.com v menu nástroje vybrat aplikaci Synology drive klient. Tento soubor stáhnout a nainstalovat. Aktuální balíčky podporují systémy Windows , Mac a Ubuntu.
Po instalaci Vás přivítá průvodce nastavením, ve kterém se nastaví spojení s Vašim Synology a složky, které se mají synchronizovat.
Následuje nastavení, jak chceme data do synology přenášet. Zda li průběžné zálohování nebo synchronizace hned. Jakmile v nastavené složce nastane nějaká změna. Já aktuálně zvolím – úloha zálohování, abychom mohli nastavit více adresářů.
Následuje nastavení samotného připojení k Nasu. Vlastně jen jeho adresa a uživatelské jméno, které bude připojení provádět a pod kterým pak data budou k dispozici. Pokud tak jako já mate NAS v domácí síti, můžete klidě vypnout šifrování přenosu. Ušetříte tím přenos, kdy se nemusí data šifrovat, a navíc doma nehrozí odposlech dat. Pokud však k Nasu budete přistupovat i z internetu, rozhodně doporučuji šifrování nechat zapnuté.
Po úspěšném testu s Naskou je nutné vybrat, které data chcete synchronizovat. Nejprve tedy vybereme adresáře, které se budou zálohovat. V našem případě plocha a dokumenty. A poté je potřeba vybrat cíl zálohy. Do složky drive jsem tedy vytvořil adresář zaloha_pc a do něj budu ukládat vše z tohoto počítače.
Jakmile jsme vybrali zdroj i cíl záloh, můžete vybrat interval, kdy se data budou zálohovat. Zde klidně může nechat volbu průběžné zálohování, aby byly data přeneseny hned, jakmile dojde k jejich změně.
Po dokončení průvodce se data začnou automaticky přenášet na NAS a vytvoří se tak automatická záloha. Jakmile v budoucnu data přepíšeme, budou se zálohovat automaticky.
Mohlo by Vás zajímat
Jak nastavit Synology krok za krokem
Vložit komentář
* - vyžadované údaje. RSS kanál s komentáři