Dnes se podíváme do historie a vydáme se načerpat informace o jedné z největších jaderných havárií. V knize amerického historika jménem Serhii Plokhy se tak podíváme, co se vlastně v černobylské elektrárně v roce 1986 stalo.

Pohled na obal audioknihy

O havárii v černobylské elektrárně existuje povědomí v poslední době hlavně díky velmi povedenému miniseriálu z díly HBO, který neuvěřitelným způsobem atmosféricky zachytil základní fakta havárie, ale i chování komunistických činitelů a hlavně atmosféru strachu a popírání, která na místě havárie panovala. Každý seriál však potřebuje pracovat s divákem svým způsobem, a tak ne všechny informace v seriálu jsou přesné nebo nebyl čas na celkový přesah katastrofy. Pokud vás zajímá podobnější popis událostí i s návaznostmi, máte před sebou tu správnou knihu.

Kniha totiž objektivně čerpá ze všech dlouhou dobu tajných informací a dává je do kontextu tak, aby si čtenář mohl udělat ucelený pohled o havárii. A to nejen o jejím samotném průběhu a následcích, ale také o všech rozhodnutích, které předcházeli vzniku havárie. Čtenář se tak seznámí s konstrukcí sovětských reaktorů, o jejich chybách i mýtech, které byly s celým ruským jaderným programem neodmyslitelně spojené. Také se ale dozvíme o problémech se samotnou výstavbou, o prokazatelných problémech při samotné výstavbě i o tlaku, místo řešení problému s výstavbou, jen slepě zkracovat dodací termíny a plnění nereálných plánů. Také zde nalezneme samotný popis událostí po havárii, a to nejen o hasičích, kteří byli jako první na místě výbuchu a snažili se uhasit prvotní následky výbuchu, tak také ostatních pracovníků, jak z řad elektrárny, tak poté z řad politiků, kteří ve strachu ze všemocné Moskvy a v přesvědčení o bezpečnosti jaderného systému často nehodu zprvu zlehčovali. Díky tomu pak dávali v sázku životy a zdraví obyvatel v okolí elektrárny, kteří tak byli vystavování radiaci. Ale i když bylo jasné, že radiace uniká a miliony lidí jsou bezpodmínečně ohroženy, bylo rozhodnuto pořádat velkolepé přehlídky ke spokojenosti komunistického vedení.

Čtenář se tak dozví o samotném fungování komunistické strany, která pod tíhou západního světa musela přerušit informační mlčení. Také o následcích úniku radioaktivity a tlaku světa na nutnost zdileni informací ovlivňující bezpečí na celém světě. A o začátcích konce komunistického monopolu na informace, které poté přerůstalo k samotnému rozpadu SSSR. Neméně hodnotný na informace je pak samotný konec knihy, který popisuje, jak se s následky havárie vypořádávala samotná Ukrajina. Ukrajina totiž po rozpadu SSSR nebyla schopná jen tak odstavit zbylou část fungující jaderné elektrárny, jejích fungujících dalších reaktorů a už vůbec neměla peníze, aby sama financovala gigantický projekt nového krytu, který bylo potřeba vybudovat nad starým dosluhujícím sarkofágem narychlo vybudovaným nad zničeným a stále „žijícím“ reaktorem.

Popis a hodnoceni audioknihy.

Hodnocení knihy není vůbec jednoduché. Na jednu stranu zde máme obrovské množství historických informací a pravd zajištěných z mnohých donedávna utajovaných zdrojů, které dávají velmi přesný pohled na havárii její průběh i její následky. Na druhou stranu je kniha někdy velmi těžká na udržení pozornosti čtenáře, protože prostě obsahuje spoustu detailů jmen a skutečností, že není jednoduché obsah vstřebat. Pokud se chcete dozvědět maximum dostupných a pravdivých informací, pak je tato kniha právě pro vás, pokud si chcete jen udělat obrázek budete s knihou zřejmě trochu bojovat. Čtenář si tak sám bude muset rozhodnout, zda-li je tato kniha právě pro něj. Já poslouchal audio knižní verzi, kterou načetl Václav Neužil. Jeho hlas vás tak bude provázet celých 13 hodin zajímavostí a detailů o této havárii. Audio knižní verzi není co vytknout, a proto že literatura faktu je má oblíbená, nemohu jinak než této knize dát 92%.