Dnes se podíváme na knihu Stephena Kinga pojednávající o Andym Dufresonovi, neprávem odsouzeném bankovním úředníkovi, který se ocitne ve vězení po vraždě jeho ženy. Na prvním pohled chladný a vypočítavý Andy se tak ocitneme ve světě, kde bude díky chladnému uvažování i inteligenci vymýšlet způsob, jak v novém prostředí přežít a vyrovnat se s novým řádem věcí.

Obálka audioknihy

Postupně se tak náš hrdina naučí v novém prostředí fungovat, aniž by slevil ze svých nároků a udržel si tak většinu své osobnosti, která patří spíše váženému a vlivnému vysoce postavenému bankovnímu úředníkovi, než vězni odsouzenému na doživotí za vraždu manželky. Postupně se Andymu naskytne možnost využití znalostí i inteligence, aby si ve vězení vybudoval velmi specifické postavení. Jakož to bankovního úředníka se znalostí všech daňových předpisů ho začnou využívat nejen bachaři pro vypracování svých daňových přiznání, ale také ředitel věznice, pro něhož bude Andy pomáhat legalizovat výnosy ze svých machinací s levnou pracovní silou místních trestanců. Andy tak na oplátku získá celu jen pro sebe a možnost starat se o místní knihovnu, která ze začátku tvoří jeden regál knih v místnosti starého skladu. Andymu se podaří najít uplatnění i pro jeho hrstku přátel z řad spoluvězňů. Roky pomalu plynou, nicméně jakož to nevinný se Andy s vězením nikdy úplně nesmířil, a tak je zde stále plán, jak se z vězení dostat. To, jestli se mu to nakonec podaří se dozvíte u konce tohoto příběhu.

Popis a hodnocení audioknihy

Příběh tak poodhaluje nejen fungování světa za mřížemi odděleného od ostatního světového dění, ale také systém hodnot. Způsob, jakým se místní do jisté míry nedobrovolní obyvatelé se svým osudem vypořádávají i to, že člověk může být uvnitř svobodný a svůj i když je místo svého prostředí vržen do prostoru, kde vládnou naprosto jiné zákonitosti. Jedná se tak vlastně o příběh přátelství a odhodlání zachovat si maximum svého pohledu na svět, i když byl svět díky svět byl chvíli ve všem proti. Podle této knihy byl v roce 1994 natočen i úspěšný film, který se předlohy velmi precizně drží. Ve filmu dlouhém 142 minut si hlavní hrdiny zahrály Tim Robbins a Morgan Freeman. Film má podle hodnocení české filmové databáze 95% hodnocení. Audiknižní nezkrácená verze je dlouhá 4 hodiny a 35 minut a knize propůjčil hlas Oldřich Kaiser, který odvedl jako vždy naprosto vynikající práci. Za nás jde o velmi povedenou audio knížku, která sice o moc nepoodhalí skvěle zpracovanou filmovou verzi příběhu, ale zato se moc fajn poslouchá. Takže máte-li tento příběh rádi, a navíc rádi posloucháte audioknihy, rozhodně pořízením tohoto titulu neuděláte chybu. Za nás hodnocení 85%.