Vybrala jsem si knihu „Všude kolem černý les“. Lépe řečeno audioknihu. Co si budu namlouvat, sáhla jsem pro ni pro její název, který mě v naší knihovně upoutal a byl mi blízký.

Obal audioknihy

Je ovšem pravdou, že po pár větách jsem audioknihu pozastavila, zanadávala si, že autorka asi do lesů moc nezavítala a poté knihu pustila znovu od začátku už smířená s tím, že o les zde vůbec nepůjde. Název ve mně totiž evokoval představu, že půjde např. o únos a zajetí v lese. Přiznávám, že zde k tomu značně přispěla předchozí kniha „Sestup“. Od knihy jsem tedy přestala mít jakákoliv očekávání a ponořila se do děje. Ten zpočátku tak nějak neutrálně plynul, ale čím dál více se mi začínal zamlouvat. Především hlavní hrdinka. Dnes jsme tak nějak zvyklí, že se děj točí okolo nějakých „nej“. Buď nejlepších, nejchytřejších, nejkrásnějších či právě naopak nejošklivějších, neponižovanějších apod. A najednou tu byla mladá žena (stejně jako já :-)), s mým vysněným povoláním z dětství, trochu opomíjená (ale zase ne moc)a své splíny řeší běháním. Žena, která momentálně dělá něco, co vlastně ani nechce. No kdo by se v tomto nepoznal? :-)

Leonora si žije poklidně svůj života. Navyklá na svou rutinu. Na které si zakládá. Než ji jednou spadne do emailové pošty email od jisté Flo. Jak se ukazuje je to nejlepší kamarádka její někdejší nejlepší přítelkyně Cleare. Tímto ji Flo zve na Clařinu rozlučku se svobodou, která se bude netradičně konat na chatě Floiiny tety, někde v anglických lesích. Daleko od civilizace.

Toto pozvání působí na Noru jako rána do hlavy. Cleare 10 let neviděla a jejich přátelství skončilo prakticky ze dne na den, proč o ni najednou Cleare tolik stoji? A stojí o ni vůbec? Samozřejmě má chuť ihned odmítnout, ale začne ji to ležet v hlavě. Podle Flo, Clem o ní neustále mluví. A je tu ještě Nina. Jediná kamarádka, která ji z dob studií zůstala. Na rozdíl od Clear. Když ta přislíbí svou účast, Nora se rozhodne jet. Tím se dostává do jakéhosi skleněného domu s roztodivnou směsicí lidí. Je tu ve všech směrech perfektní Clear. Její neurotická kamarádka Flo, Cleařin, Melanie, Tom a Nina s Norou. Taková dámská jízda.

Obálka knihy všude kolem černý les

Zde to začíná připomínat dílo Agáty Christie – Deset malých černoušků. Což i sama autorka i vkládá do úst Nory. Stejně jako v černoušcích i tady kniha začíná rýmovačkou. Každý z této pětice lidí po částech poodhaluje střípky ze svého života. Jednu chvíli už toho má Nora dost a chce odjet zpět do Londýna. Jenže se začnou dít podivné věci, a když odjede už jeden člen pětice, Noře už to přijde jako zcela nemožné. Najednou se Nora ocitá se zraněním hlavy v nemocnici, kde si při ztrátě paměti po malých krůčcích snaží vzpomenout, co se vlastně stalo. Pěkně se tu tak prolíná přítomnost s minulostí. Kniha se mi dost líbila. I přes docela jednoduchý děj, kdy jsem to dopředu dokázala odhadnout, autorka to tak zamotala, že jsem snad každých pět minut pochybovala o správnosti své dedukce a nutila mě přemýšlet, jestli to nemohlo být i jinak. A nutilo mě poslouchat každou volnou minutu. Navíc vše dokresluje tajemná atmosféra černého lesa a proskleného domu, která působí to jako jing a jang i rozličnost postav. I temné tajemství, které visí ve vzduchu a protíná celý příběh. Vše se tak hezky prolíná a pomalu poodhaluje.

Nejvíce se mi snad líbil celý závěr příběhu. Ač je mi jasné, že budu v menšině. Nora se zachová netypicky, ale dle mého, přesně dle jejího myšlení, což dokresluje celou postavu a působí tak velmi lidsky a přesvědčivě. Také hlas Simony Postlerové je výborný a její přednes dokonalý a autentický. Myslím, že nemohli vybrat lépe. Také úvodní obálka se velmi povedla. Za mě bych dala knize 90%. Každému ji vřele doporučuji a já jdu na Na deset malých černoušku, ať je s čím porovnávat a samozřejmě na další knihu Ruth Ware. Na Audiolibrixu ji momentálně seženete za 249Kč.Zde je 51minutová ukázka a to ze začátku knihy. Audiotéka ji mí má za tutéž cenu. Zde mají 50minutovou ukázku. Zde ale už z pobytu v domě.Alzamedia ji má taktéž za 249Kč a ukázka je ze stejného časového úseku jako na Audiotéce. Zde je ovšem jen pár minut. Všude se jedná o nezkrácené verze.

Ruth Ware: Všude kolem černý les
Název originálu: In a Dark, Dark Wood
Vydavatel: Bookmedia a Audiotéka