Dnes se podíváme na kratičkou knihu amerického historika Timothy Snydera. Tento počin je podle popisu příspěvkem do aktuální debaty o demokracii a jejím směřování. Jak se kniha povedla si popíšeme na následujících řádcích.

Obálka audio knihy

Knihy pana Snydera, které jsme tady již popisovali, jako Černá zem, Krvavé země nebo Cesta k nesvobodě, jsou skvělou ukázkou toho, že bychom si měly historii neustále opakovat a nezapomínat na ni. Vždy jsou plné ověřených informací a vše je z historického hlediska dáno do souvislosti tak, že je radost tento obsah kombinovat. To však tak nějak neplatí pro tuto knihu, která je alespoň dle nás pokusem o co největší výtah toho nejdůležitějšího. Přichází tím však, ale o svou otevřenost a defacto svou krátkostí neposkytuje tak jako v ostatních titulech prostor k myšlení, ale spíše naznačuje směr.

Na jednu stranu je to asi správně. Pokud se jedná o pokus rozproudit diskuzi a otevřít témata válek a honby za mocí i čtenářům, kteří obecně nechtějí pročítat dlouhé knihy nutící k zamyšlení. Na druhou stranu tak autor defacto žádnou myšlenku přímo nerozvádí a pro nezasvěceného čtenáře se dokonce může zdát, že jde o autora prosazující jeden směr. Také jsme měli při čtení mnohdy pocit, že je kniha psaná převážně pro americké publikum, což je dle našeho velká škoda. Za nás jde tedy o knihu, která asi vytyčila cíl, ke kterému se vydala špatnou cestou. Neberte nás špatně, stále je zde spousta myšlenek nutící k zamyšlení. Jen strohost a důraz na nejkratší popis myšlenek nám prostě nesedí. Zcela jinak bychom asi knihu hodnotili, kdyby nebyla čtvrtá v řadě a mi nemohli porovnávat většinu informací s jejich mnohem propracovanějšími rozbory předchozích výše jmenovaných knih. Pokud jde o první seznámení s autorem, asi bude hodnocení jiné. Pokud by se vám kniha, ale dostala tak jako nám do rukou až po oněch propracovaných delších předchůdcích, zřejmě budete mít podobné pocity jako my. Že jsou to myšlenky, které jsme slyšeli mnohem komplexněji a tady jsou tak nějak probrány z rychlíku.

popis a hodnocení audio knihy

Poslech audio knižní verze vám však nezabere příliš času. Délka knihy je okolo 2 a půl hodin a celou tuto dobu vás tento čas bude provázet Jan Szymik. Naše hodnocení je tentokrát 80%.